Jag blir så arg och ledsen när jag läste Maria Abrahamssons inlägg idag, och hittade denna fråga som jag missat. Jag har själv inte hört talas om Livskunskap. Tycker också att det är märkligt att man ska kunna ha det som ämne. Det mesta i Livskunskap kan jag väl tycka kan platsa inom Samhällskunskap, Barnkunskap och hemkunskap och kanske även religion. Vill man lägga till något ämne så vore det väl då kanske filosofi. Jag menar vad är det här för typ av ämne? Det man läser ger liksom inte något förtroende alls.

En mamma berättar att hennes dotter fått delta i en övning som gick ut på att lära sig motstå kränkningar och där läraren medvetet placerade henne och en annan flicka mitt emot två elever som under långt tid mobbat dem. Mamman är rädd att förvärra sin dotters situation och vi har därför låtit någon annan läsa in hennes beskrivning av vad som hände…

”Läraren bestämde vilka som skulle börja säga de kränkande meningarna. ”Du är äcklig” ”Du är ful” ”Jag önskar att du inte fanns”. Min dotter och en annan tjej i klassen började gråta när personerna i fråga sade detta och efter en stund säger läraren: ”Oj varför gråter ni? Ni får gå ut, vi måste fortsätta lektionen.”

Lära sig bli immun mot kränkningar genom att utsättas för dem. Känns väldigt, väldigt märkligt. Hur kan någon komma på den idéen ens – och hur puckad kan en lärare som faktiskt sen inför detta vara? Kanske den läraren borde ta en kurs i EQ istället?

Det finns tack och lov vettiga lärare som ifrågasatt det hela:

– Jag vill ju att skolan ska vara en frizon för mina elever. De ska inte känna sig illa till mods på någon lektion. Jag har ju ett uppdrag som lärare att lära dem vissa saker enligt läroplanen, och att blotta sitt privatliv ingår inte i dem. Därför har jag valt bort vissa saker som jag tycker att det här kan få konsekvenser som inte är positiva för vissa elever. Där finns många, är jag helt övertygad om, som tycker att vi måste börja ifrågasätta detta men deras höst har inte blivit hörd. Och det är kanske inte lätt att ställa sig upp och säga det om man har ett fem, sex, sju, åtta kollegor som gladeligen tycker att det här är det viktigaste som finns, och då vill man kanske inte ta den striden.

Även BO är kritisk:

– Jag tycker de är fruktansvärda de exempel ni ger och förvånad att det inte väcker ännu mer debatt. För som sagt, hade det varit på någon enda arbetsplats med vuxna, att man hade krävt – att chefen hade stått upp och sagt att nu vill jag att alla som har en alkoholist i familjen ska ta ett steg fram i cirkeln. Alla förstår ju hur absurt det är, och ett barn är ju i en ännu mer utsatt situation, mer värnlöst tillstånd gentemot sin lärare. Så att det är klart att så kan man absolut inte arbeta i skolan. Och jag tycker att själva de exemplen snarare motsäger det som är hela syftet som det beskrivs med det man vill uppnå där det handlar om att respektera varandras mänskliga rättigheter och arbeta med det här med likabehandlingsplaner, utan man har utsatt de barnen tycker jag för närmast övergrepp faktiskt med de typ av frågeställningar som ni ger exempel på.

Ja, ibland undrar man över debattklimatet i Sverige. Många läser Aftonbladet och Expressen och där ägnas mesta tiden åt Nöje. Vem dejtar vem, hur går det på Bonde söker fru, Idol eller andra program.

Detta har alltså pågått i 10 år. I 10 år utan att någon har reagerat. Och i vanlig ordning är det många som har skott sig på idén och dessutom hjälpts fram av en person som har en bra position att utnyttja.

En orsak till att Anki Sandberg och Attention tidigare varit så positiva till livskunskap, var att statliga myndigheten Folkhälsoinstitutet påstod att det fanns ett gediget vetenskapligt stöd för att livskunskapsprogrammet SET har goda effekter. Men i det förra Kaliber visade vi att den svenska forskning som Folkhälsoinstitutet hänvisat till, inte håller. I dag upplever sig Anki Sandberg ha fallit för falsk marknadsföring.

Dessutom framgick det av vår granskning att den ansvarige experten på Folkhälsoinstitutet, Sven Bremberg, som skrivit rekommendationerna om att implementera SET, även har ett nära samarbete med programmets författare.

Och kommer något hända med denna Sven Bremberg? Tillåt mig tvivla.

Kommer detta bli en annan fråga som man från Gammelmedia och Politiker lägger locket på för? Det börjar bli många sådana frågor som inte verkar diskuteras. Hedersvåld, grundlagsändringen och nu vad som händer i våra skolor. Ibland blossar det upp en artikel eller reportage om alla anmälningar som läggs ner mot polisen, eller fall där polisens våld kan ifrågasättas. Men även där tystnar det snabbt. Vi vill inte ha någon diskussion om hur det ser ut i Sveriges samhälle i dag.

