I morse lyssnade jag återigen på radion. Det var då en hjärnforskare som pratade hos MorgonZoo. Jag blev mycket intresserad av ämnet. Det fanns en massa frågor som jag kände jag skulle vilja ha svar på plötsligt. De frågade till exempel hur mycket genetiken spelade in på hjärnan. Och vissa saker föds man helt enkelt med. Till exempel Absolut gehör. Eller som i mitt fall. Absolut inte.Jag tycker själv det låter himla bra när jag sjunger, tyvärr så är resultatet på SingStar spelen rätt nedslående. Men kul är det i vilket fall. Något annat man kan födas med är rulla tungan. Det kan jag. Vilket man verkligen har nytta av i livet. Eller kanske inte så mycket, men man kan skryta om att man kan det i alla fall. Äldsta sonen kan det inte, men lillebror kan. Till storebrors förtret.

Alla kan tydligen inte bli Zlatan-bra på fotboll heller, hur mycket de än kämpar. Det visste jag med. Bollsinne misstänker jag också är någon man har eller inte. Det tragiska är väl att de som är extremt bra på något inte nödvändigtvis kompenserar detta med att vara sämre på något annat, så de kan vara duktiga idrottare, händiga, och matematiker. En som är rätt bra exempel på många kunskaper är väl Patrik Holm som vad jag förstått är bra både på musik (Doobidoo) och allmänbildning (På spåret) och tydligen är han bra på någon idrott mer.

Tydligen kan även hjärnceller skapas igen. Så om man tränar på något nytt så kan nya hjärnceller skapas för att hjälpa de som dirigerar kroppen och så. Personligen skulle jag väl kanske välkomna fler de gånger jag tränar något som kräver koordination. Men kanske vet de om att jag ger mig ganska fort och därför inte ser det mödan lönt att skapa några nya hjärnceller som kommer att pensioneras snart.

Men som sagt, hjärnan verkar vara en intressant sak. Och jag känner att jag gärna kan läsa på lite mer om detta. Gästen var Åsa Nilsonne som också är författare.

Man delar ju gärna upp kvinnor och män och drar alla över en kam. Men hur ser det ut i hjärnan? Hur reagerar man på olika saker? En kvinna uppväxt i ett land där de faktiskt förtrycks, hur fungerar deras hjärnor kontra kvinnor i friare länder? Tänk om man hade haft möjlighet att hjärnskanna för länge sedan, hur skulle då våra hjärnor förändrats jämfört med våra förfäder. Hon drog exempel på att man i den nya tekniken lär sig använda hjärnan på andra sätt. Till exempel öga hand koordination när man spelar. Något man kanske inte hada samma nytta av längre tillbaka i tiden.

Nåväl. Spännande tankar i alla fall, och det finns många undersökningar man skulle vilja ha gjorda apropå detta.

