Etiketter

,

Jag har inte läst boken Kvinnor är från Venus och män är från Mars. Men jag har hört berättas om den och har skrattat lite åt sakerna den tar upp. Hur kommunikation mellan könen ibland fallerar totalt. En känd beskrivning som jag kanske känner igen mig lite i är när kvinnan i bilen kommenterar att det kanske skulle vara gott att fika. Och sedan blir fundersam varför mannen kör förbi fiket som hon spetsat in sig på.

Litegrann kan jag väl känna igen mig i det. Man ger vinkar åt killen som man själv tycker är väldigt tydliga, men ändå inte alls uppfattas av killen. Efter många år tillsammans har vi väl lärt oss kommunicera ändå tämligen bra. Men den ordlösa kommunikationen och tankeöverföringen fungerar väl fortfarande lite sisådär. Den här som bygger på att man demonstrerar. Till exempel så kan man ta upp en sak som personen lagt ifrån sig på fel ställe och lägga den på rätt ställe istället.

Jag och min äldre syster hade väldigt bra kommunikation, till exempel när man var ute och dansade och hittade en snygging. Då kunde vi signalera åt varandra. Håll dig undan. Eller om en mindre attraktiv person försökte lägga beslag på en så signalerar man Hjälp! och då dansade systern genast in och styrde i väg med en. Fungerade hur bra som helst. Fungerade mindre bra med tjejkompisarna som kunde vara mycket oförstående till signalerandet, så det verkar inte som den ordlösa kommunikationen sitter i könet.

Men, att det kan vara problem med kommunikationen mellan människor är väl folk som råkat ut för i många fall. Och det har man märkt av apropå #attprataomdet. Det sorgliga av de fall jag har läst är att jag upplever att många sätter omöjliga krav på mottagaren av den ordlösa kommunikationen. De skulle ha förstått. Det kändes inte bra för personen som hade sex, men i många fall så blev det ändå sex. Och man protesterade inte. Då. Nu protesterar man istället. Med taggen #prataomdet. Det är bra att man pratar om det. Men kanske är det viktigare att man pratade om det DÅ.

Att man förklarar för partnern vad man reagerar mot. varför man inte är villig. Istället för att i efterhand se sig själv som offer för en oförstående kille kanske man ska se vad man är offer för. Vad var det som gjorde att man inte protesterade då? Var det för att vara snäll? För att det verkade löjligt att säga nej när man tidigare sagt ja? Kanske är det där man ska lägga fokus istället för att titta på ”offer”.

Det är också otäckt att man då vill ändra begreppet våldtagen. Känner du dig kränkt så har ett övergrepp skett. Eller hur nu Claes Bergströms definition är, det kräver ju, enligt honom, att man är jurist för att kunna veta om man har utsatts för våldtäkt. Personligen tycker jag det uttaland är kränkande mot kvinnor. Har han verkligen så låga tankar om kvinnors fattningsförmåga eller vad är det?

Så om hon slutar vilja helt enkelt. Och demonstrerar det tyst, hur ska han veta detta och tolka det hela rätt? Ska det verkligen vara tvång med tankeläsning innan man är mogen för sex? Visst, börjar hon knuffa undan honom så tror jag nog de flesta killar förstår även utan ord. Men om hon bara viker bort huvudet från kyssarna, och i övrigt verkar passiv innebär det att killen kan förvänta sig att det är våldtäkt han håller på med? Det finns de kvinnor som inte bidrar så mycket i sexakten, som föredrar ”vaniljsex” och missionsställningen. Dessa kanske ger så mycket gensvar. Kanske de bara njuter av sex helt enkelt utan att själv göra så mycket. Är det ok i vårt samhälle? Kommer en kille våga ha sex med henne utan att var tredje minut behöva kolla om hon fortfarande är ok med det hela? Anders skriver väldigt bra om hur en man kan uppleva det hela.

Den bästa inlägget i ämnet kom Sakine med. Vettigaste jag läst i Expressen på länge.

Pelle Billings konstruktiv kritik av prata om det och reaktione på Sakines artikel, eller analys av hur man pratar om det. Och även Genusnytt har tagit upp det här med att kvinnan måste visa entusiasm under sexet om det inte ska klassas som våldtäkt. Något som då Hanna genast hugger på och ser honom som ett pucko. Klart att alla kvinnor är entusiastiska. Och tack vare att jag läste Hannas inlägg så hittade jag ännu ett fantastiskt inlägg. Prata gärna om det, men ta då lite jävla ansvar själv.

Uppdaterat 17:00. Vissa tweets är rätt så roliga förresten 🙂

