Etiketter

, , ,

Jag läste högt en rubrik i tidningen för sambon i helgen. ”Kvinna med svenskt pass misstänkt för terrorbrott.”

Sonen satt samtidigt isoffan och tittade på Bolibompa. Plötsligt säger han då som svar på rubriken: Kvinnor kan inte göra brott, det är män som gör det.

Vad säger man?

Jag förklarade att både män och kvinnor kan begå brott. Sonen hävdade då bestämt att det är vanligast att det är män. Jag försökte säga något om att det är människor – könet är väl inte det viktigaste. Sonen hade vid det laget återgått till Bolibompa. Själv satt jag lite bekymmersamt och funderade på vad som når fram till en sexåring idag. Han läser själv inte tidningar, tittar sällan på nyheterna.

Kommer ihåg när lillasyster då 8-år kommenterade att kvinnor som klädde sig utmanande fick skylla sig själv vid våldtäkt. Det var ungefär samma känsla nu. Hur mycket jag än försöker att dra upp könet i diskussioner så kryper det fram. Det är väl lite det som Pelle Billing är inne i dagens inlägg.

Sen kändes det väl lite smått ironiskt att det visade sig vara en man och inte en kvinna i ovan fallet. Så han hade ju rätt…

En annan reflektion i helgen. Sonen fick lego, ett stort bygge i julklapp.  I det ingick det ett flertal legofigurer. Det var en verkstad. Hur svårt kan det vara att få med tjejfigur med?

Inte fasen tror jag att någon skulle välja bort att köpa det bara för att man fått med en tjej med. Storebror fick även en legokalender i år. Där hade de även med drottning med klänning och även någon prinsessa. Lite kul när han bytte ansikte till en ilsken skäggig en istället. Jag tycker ofta diskussionerna blir löjliga när man pratar om det här med att tjejifiera lego.

Men lego handlar om att bygga upp samhällen. Man kan få tag i det mesta. Så varför inte en kvinnlig reparatör med på verkstan? Varför inte en kvinnlig polis i polishuset? Kvinnlig pilot till planet? Kanske en passagerare som kan vara antingen tjej eller kille, och så kan man välja om tjejen ska vara kapten eller passagerare. Hur svårt kan det vara. Det finns många fall där det finns kvinnor med som sagt  – och sonen har många tjejfigurer men det skulle kunna vara en lösning att bara bli av med diskussionen för legotillverkare. Att bara ha alternativen där så får barnen sen göra sina egna val.

