Etiketter

, ,

Jag inser att jag är rätt lost på det här med vad som händer i riksdagen. Jag vet att det värsta som kunde inträffa för Sverige var att SD kom in i riksdagen. Det skulle skapa ekonomisk kris och det ena med det tredje. Än så länge har katastroferna uteblivit. Vilket naturligtvis förvånar (eller deprimerar?) olyckskorparna.

Samtidigt var man ju från S sida väldigt tydliga med att de minsann inte skulle rösta med SD eller göra sig beroende av dem på något sätt. Många medborgare funderade väl lite på detta. Vad innebär det i praktiken? Om S då vill något som SD också vill, ska då S byta ståndpunkt för att inte liera sig SD? Hur många vågar då rösta på S, egentligen? Deras politik skulle då påverkas av V, MP, eventuell sin egen (vad nu den var…) och sedan vara diametralt motsatt SD. När man då betänker detta så kan man kanske förstå olyckskorparna ändå.

Så nu visar det sig att SD mest röstar med regeringen. Skandal tycker, en del Sossar. Själv kan de ju inte hjälpa att de ibland hamnar på samma sida som SD. Men läs detta utstuderade sätt att uttrycka sig:

När SD röstar som Socialdemokraterna är det för att partiet ”hänger på” S, inte för att man gjort upp i förhand, framhåller Sven-Erik Österberg. När det kommer till regeringens relationer till SD säger han sig däremot vara osäker.

– Jag har fått indikationer på att de har överläggningar med SD, men jag vet inte, säger han

Jag tycker personligen en sådan replik är infam. Han säger ingenting, men antyder desto mer. Och vad är det som hänt? Jo, den demokratiska vägen har fungerat. De som fått mest röster har fått mest att säga till om. Dessutom tycks vi efter valet har öppnat gränserna allt mer, så inte verkar SD ha haft någon påverkan på flyktningpolitiken som man kan se.

Han får ett helt, i mitt tycke, korrekt svar från moderaterna:

– Hur Sverigedemokraterna röstar läggar jag mig inte i. Jag frågar inte Jimmie Åkesson före voteringarna. Vi har fått igenom det mesta i riksdagen. Alliansen är det största blocket och det är bara när de fyra oppositionspartierna gemensamt röstar mot regeringen som förslagen faller. Det är Sven-Erik Österberg som har ansvar för om han ger Sverigedemokraterna möjlighet till inflytande, säger hon till TT.

