Etiketter

, ,

Läser och fundera lite om nyheterna nu.

Rubriken i Sportbladet ropar ut: 30 föräldrar slogs – inför sina barn

Det handlar alltså om en match mellan 12-åringar där föräldrarna senare brakar ihop. Det är helt otroligt. Jag erkänner att jag tog reda på efternamnen på spelarna och konstaterade att det var mer ”svenska” än utländska namn. Kanske anledningen till att jag inte läste detta på PI då…
Däremot så var det många sossar som verkar snappat upp nyheten. ”Upplopp i alliansen” gör sig liksom rätt bra 🙂

Läser också om 3-åringen som vakade vid sin döda mammas sida. 28-år gammal föll mamman i hop. Troligen var hon död en vecka ungefär.Det känns så fruktansvärt att tänka sig det. Vilka känslor har rört sig hos barnet? Min yngsta är snart i den åldern.

Och så. Fågeldöden. Vad säger man? Vad kan ha skapat detta? På något sätt känns orden som ornitologen säger mer otäck än all skräckpropaganda om växthuseffekten:

Han menar att fåglar är en intressant indikator på hur samhället mår.
– Kommer det in skit i systemet så syns det snabbare hos fåglar än hos till exempel människor. Det här kan vara en första indikator på att något är väldigt fel.

Slutligen så var det då hustrun till självmordsbombaren. Häromdagen kunde man då läsa lite om hyllningsvideon på Youtube.

Filmerna har även redigerats och bildsatts. En av bilderna är närmast en hyllning och föreställer en ”riddare” med texten Hoor al-Ayn, som anspelar på himmelriket och på de 72 jungfrur som martyrer för islam ska belönas med i paradiset.

De två andra filmerna innehöll privatbilder på Taimor Abdulwahab, samt en flagga som är en anspelning på Jihad, heligt krig.

Och nu erkänner då hustrun. Det var hon som la upp hans ord på Youtube. Hon skulle naturligtvis ha stoppat honom och hon är djupt chockad över vad han gjort. Men varför lades då klippen upp? Och varför illustrationerna?

– Alla svar fanns i hans meddelanden. Det kändes så smärtsamt att berätta vad han sagt om och om igen. Lite naivt tänkte jag att folk var intresserade av att få veta sanningen om varför han gjort det, så jag la ut dem på hans Youtube-kanal, berättar hon.

Och så lite senare i intervjun:

– Inte på något sätt håller jag med, har överseende med, eller glorifierar vad han gjort.

Men samtidigt:

Hon vill inte svara på om hon anser att Taimour nu har blivit en martyr, hon säger sig lämna det avgörandet till Gud.

Men naturligtvis så får hon snabbt på sig en offerkofta:

Enligt frun var Abdulwahab en kärleksfull make och far.

– Det hade varit bra om människor haft större förståelse för att jag har förlorat min man och mina barns far, jag är ensam med tre barn. Jag är ett offer, jag också.

Min sympati går till barnen, ja. Men till frun? Som ägnar sig åt att skapa hyllningsvideo till mannen snarare än att ta hand om barnen och få dem att förstå varför pappa är borta.

De ska leva med att pappan tyckte det var viktigare att ta livet av så många som möjligt än att vara med i deras uppväxt. Det var den prioriteringen han valde. All avsky och sorg bör riktas mot honom och de som påverkat honom i den riktning han valde.

