Etiketter

, ,

Lyssnade på radion imorse och det var då en diskussion om Stefan Hanna. En expert på sociala medier fick uttala sig. Frågan var om det då var lönt att blogga när riskerna var så stora att man fick drev efter sig var väl andemeningen. Experten, som var vettig tyckte väl att det var bättre att man faktiskt hade en blogg och så fick folk själv bilda sig en uppfattning. Men naturligtvis handlar det som vanligt lite om hur man skriver. Det handlar ju lite grann att man ger sig själv rep. Precis som man kan filmas att säga saker som man kanske inte vill att att ska veta att man säger så kanske man säger saker som inte är ”politiskt korrekta” eller ens genomtänkta.

Stefan Hannas blogg har nog aldrig fått så många läsare som han fått nu. Sätt ur den synvinkeln så har han väl fått bra PR. Men samtidigt så känns han diskussion väldigt ensam. Det saknas länkar till andra centerpartister, eller var han får inspiration ifrån. Jag skulle själv därför inte läsa vidare på hans blogg så mycket. Det handlar väl om att man vill ta sig vidare och läsa andras synpunkter.

Ibland skriver han om att han läst något i tidningen, men han har då inte länkat till denna artikel. Man undrar lite hur han ser på bloggar egentligen. Det har tagits upp mycket av hans mer idiotiska förslag i pressen, och utifrån detta hade jag väl min uppfattning klar. Hyenadräkt och tjockskatt är väl det jag hört mest om.

Jag försöker förstå hur han tänker när det gäller hans tankar om överviktiga genom att läsa det inlägget. Det känns som han suttit där i värmen och låtit hjärnan ta semester en stund. Han har tänkt fritt helt enkelt, kanske efter någon trevlig drink. Tror säker många har tänkt lika korkade tankar tidigare. Att skriva ner den i bloggen är väl mindre smart. Men jag tycker det har blåst upp lite väl mycket egentligen. Han har kastat ut sig en tanke helt enkelt. Att kräva avgång för detta känns lite väl överdrivet.

Jag passade nämligen på att läsa lite mer av hans tankar (lite svårt då han ibland tycks sakna tangentbord med å,ä,ö) och tycker väl han verkar vara som alla är mest. Vettiga tankar ganska ofta. Jag har inte sett något inlägg på samma nivå som överviktigas inlägg.

Till exempel så tyckte jag att han hade intressanta tankar om kvinnor och varför de inte tar mer plats i styrelsesammanhang. Jag vet inte om det ligger något i hans tankar, men det lät i alla fall rätt vettigt. Jag tycker även kritiken av oppositionen låter rimlig (från december 2009) där han kritiserar dem för deras gnällande, och saknar konstruktiva förslag från deras sida.

Och när det gäller hyenadräkten. Tog en stund innan jag hittade den, men där känns det verkligen som man har försökt vinkla något:

Förra gången jag besökte Dallas, USA, så provade de en gammal metod för att få folk att sona sina brott. Personer som t ex hade förtalat någon eller mobbat någon etc fick sätta på sig en grisdräkt och stå utanför ett välbesökt shoppingcenter med en skylt ”jag är en mobbare”. Är det en bra återanvänd metod eller inte? Leder den till att personer i högre grad undviker att göra felaktiga saker?

Jag saknar väl lite resultat här. Kollade han upp det någon gång? Tycker det verkar korkat personligen, men det hade varit intressant att se om det gjort någon skillnad det hade väl i så fall varit intressant att jämföra det med vad han sen skriver.

Jag blir förbannad när jag hör hur många som uppenbarligen fuskar med assistansersättningar! Fusket är tydligen så utbrett att det årligen representerar flera miljarder kronor!! Förbannad räcker inte, jag blir väldigt förbannad! Det får mig att minnas mannen i grisdräkt! Det får mig att kanske t o m tycka att det är dax att testa den metoden även i Sverige! Det är upprörande att så många människor stjäl från oss andra utifrån en plattform som syftar till att ge ett bra stöd till våra svagaste i samhället. Det är ynkligt, det är föraktfullt mot de som verkligen behöver stöd, det är föraktfullt mot oss som jobbar hårt för att skattepengar skall kunna användas till stöd för de svaga och det måste vara deprimerande för de familjemedlemmar som tvingats gå med på dessa lögner och bedrägerier men som faktiskt har ett inre moraliskt kompass som fungerar. Jag tycker att alla som nu fälls för att ha stulit pengar på detta sätt får betala tillbaks varje krona med hög ränta, får ett fängelsestraff och att när de släpps från sitt fängelsestraff avslutar sin skuldåterbetalning till samhället genom att stå utanför våra shoppingscenter med en hyenadräkt och en lapp där det står ”jag stal pengar från de svagaste i vårt samhälle”. Usch

Men allvarligt, det är för jäkligt att folk gör på det sättet. Jag blir också upprörd. Jag skulle också vilja att det blir ett ordentligt straff för sådant. Framförallt när man läser hur vissa grupper sätter det i system. Det är liksom inte bara en gång man läser om det. Skampåle har liksom inte varit något jag tror gett effekt men jag kan väl känna att dessa människor skulle få ett kännbart straff. Hyenadräkt låter mest bara fånigt, men kanske skulle man dra till med det värsta man själv kan komma på.

Jag föredrar ärliga politiker som säger vad de tänker. Det hade varit värre om hela hans inlägg varit genomtänkt. Då hade jag blivit rädd. Nu känns det faktiskt bara tramsigt att prata att man inte har förtoende för honom. Låter i det närmsta lite populistiskt tycker jag. Fler som behöver synas i tidningen eller vad? Hur många centerpartister känner jag till?

