Etiketter

, ,

Chockas lite över diskussionen på en PI artikel. Det handlar då tydligen om en undersökning om diskriminering på namn som någon skola tydligen gör. Man har då skrivit en ansökan med svenskt namn och ett med utländskt.

Jag läser då den här ansökan. Jag blir väldigt tveksam om jag skulle kalla personen ifråga till en intervju. Inte då på att han har ett utländskt namn:

Till att börja med:

Arbetslivserfarenhet:
2003-2010 Drivit en grossistverksamhet, Stockholm
Utbildning:
1999-2003 Ekonomprogrammet, Stockholms universitet

Jag skulle nog vilja veta namnet på denna grossistverksamhet för att se ryktet för det. Han har då startat företaget direkt efter examen. Hur var resultatet? Hur många anställda? Hur kommer han fungera som anställd i ett större företag, är han en teamplayer? Men jag läser lite mer i brevet då:

Jag läste i annonsen att ni söker efter en säljare. Jag är mycket intresserad av anställningen. Med mina sju års erfarenhet från säljaryrket tror jag att jag kommer att kunna göra mycket nytta på ert företag.

Jag är 31 år och har en civilekonomexamen. Jag har 7 års arbetslivserfarenhet som säljare i ett eget företag. Jag har lätt för att samarbeta, trivs med mitt yrke och hoppas kunna fortsätta inom det.

Jag är gift men har inga barn. På min fritid tycker jag om att umgås med min fru. Jag tycker dessutom om att vara ute i naturen. Jag joggar, promenerar och fotograferar. Jag är också aktiv i olika organisationer och föreningar. Mitt naturintresse har gjort att jag är engagerad i Friluftsfrämjandet men jag är också engagerad i Röda Korset och har haft olika uppdrag i samband med olika typer av frivilligarbete.

Något jag är upplärd av är att inte skriva meningar som börjar med Jag mer än en gång i det personliga brevet. Det ser inte så seriöst ut. Och när jag läser detta brev så kan jag hålla med.

Jag är mycket intresserad av anställningen?” Varför? För att du behöver ett jobb? För att företaget intresserar dig?

Med mina sju års erfarenhet från säljaryrket tror jag att jag kommer att kunna göra mycket nytta på ert företag.” Här vore det bra med exempel – bara för att man jobbat med något så behöver man inte vara bra på det. Och själv tycker jag han känns värdelös på att sälja in sig – så hur tycker de på företaget?

Jag har lätt för att samarbeta” Kliché…

Men det är då alltså bara min reaktion. Så oavsett vad det står för namn så kanske jag skulle se vad det är mer för urval. Finns det inte så många sökande så kan man kanske ge denna människa mer tid och komma på intervju, men har jag en hög med 200 till så skulle jag lägga det hela åt sidan.

Men så kommer man då till kommentarerna….

Som arbetsgivare, anställde jag vem jag ville. Ingen ska lägga sig i det. INGEN.
Hade jag idag, varit i samma situation, skulle jag aldrig anställa en Ahmed, eller en burkaklädd kvinna.
Aldrig. Man måste kunna lite på sin personal. Annars är det bara att lägga ner företaget.
Detta beteende som de sysslar med, gäller även vid försäljning av hus.
Vill jag inte sälja till Ahmed med familj, även om budet är högre, är det mitt beslut, inte deras.
Vad våra politiker inte förstår, är att de inte kan eller får bestämma allt, även om de försöker.
Det blir bara värre o värre (11 gilla…)

————-
Ingen Muhammed på mitt företag. Hellre lägger jag ner och lever på socialbidrag (och jämnar ut fördelningen) Regeringen kan ta sig i rööven. Jag har fått nog (46 gilla..)
————-
Det är här Mohammed måste koppla igång hjärnan och läsa mellan raderna.
”NOT WELCOME” betyder det när han inte får några jobb, det betyder även ”GO HOME”.
Så nu vet du Mohammed, du är inte välkommen och folk önskar att du åker hem, de är dock för väluppfostrade för att säga det rätt ut så jag säger det åt de.

Fast eftersom du är Mohammed så kan du inte hantera ett nej, det är tråkigt när folk inte gillar en men det är bara leva med det Mohammed, finns 57 Mohammed länder där de ”gillar” dig åk dit nu. (18 gilla)

————-
Jag kommer aldrig aldrig och åter aldrig att anställa en näbb till MITT företag som JAG har startat, så enkelt är det.
Jag är född i Sverige, jag är svensk och tänker bara anställa svenskar, det är mitt val och enbart mitt.
Punkt! (74 gilla) 

Större delen av de som kommenterar tänker som mig. Ifrågasätter brevets äkthet och så. Men så har vi dessa då-  Så hur tänker sig dessa människor som då vägrar släppa in människor som finns i vårt land på arbetsmarknaden? Som å ena sidan klagar över att vi måste försörja dem – för att sedan kategoriskt visa att man har rätt – det finns diskriminering från en del människor (antalet gilla ger väl också en viss ledtråd).

Jag har jobbat med en Abdullah. Jag vet inte vilken religion han har, för vi diskuterade aldrig det. Han hade lärt sig först norska, och senare svenska, sedan jobbade han inom företaget på Irland. Denna kille var genomtrevlig. Dessutom den bästa teknikern, som alltid ställde upp när någon behövde hjälp.
Så om jag skulle bedöma folk utifrån deras namn så skulle jag missat Abdullah. Så varje gång jag hör denna diskussion tänker jag på honom. Och hur glad jag är att ha haft förmånen att jobba på ett företag med många kvinnliga chefer, och människor från olika nationaliteter. Det enda kravet var att de kunde svenska. Så det har funnits chilenare, araber, tyskar mm. Jag skulle nog inte vilka jobba hos sådana inskränkta människor som aldrig skulle tänka sig anställa någon som heter Mohammed. Som har förutfattade meningar om vad det innebär att heta det.

Men kanske skulle jag ta upp diskussionen om Ramadam. Hur vi ska få en fungerande arbetsplats under tiden som personen svälter. Kanske skulle jag ta upp diskussionen om böner. Hur vi ska lösa det. Om någon skulle lägga sig ner och be mitt i landskapet skulle det kännas lite besvärande.  Jag skulle inte acceptera burka eller niqab på min arbetsplats – men ser överhuvudtaget inte något problem med slöja. Men diskussionen måste kunna tas. Utan att vara rädd för DO ska komma med storsläggan. Men risken är väl att deras utspel ger större risker för Abdullah och Muhammed. För vem vågar riskera träffa dem på ett möte – och därefter om man inte vill gå vidare få betala ett stort skadestånd?

