Etiketter

, ,

Ok, nu satt jag och lyssnade på Jimmie Åkesson i BBC HARDTalk. Jag kommer inte rösta på SD. Men det var intressant att faktiskt få höra en riktig intervju med honom.  Där han får möjlighet att svara på tuffa frågor. Något jag saknar i Sverige.
Lite av mina tankar då runt det som sägs.

http://embed.tv4play.se/tv4play/v0/tv4video.swf?vid=1206099

1. Han försöker få fram att det är bättre att rikta hjälpen till platsen där man har problem istället för att ta in alla i landet. Vilket inte intervjuaren förstår helt. Vilket skapar lite förvirring.

Det jag skulle velat ha här är en politikt som ställer större krav på kontroll. Migrationsverket ska kontrollera uppgifter på de som kommer. Det ska inte vara ok att ändra födelseår i efterhand. Det ska inte vara ok att skicka ut främlingspass.

2. Han vill att Sverige ska sätta krav på invandrarna att assimileras i det svenska samhället. Där kanske han själv skulle ha fått in konkreta exempel.Jämställdhet mellan könen. Nu lät han sig förledas in i nästa diskussion.

3. Det här med slöjan. Där biter han sig ordentligt i foten. Det var inte ok med slöjor i offentlig miljö. Hade han varit smart hade han väl kanske skilt på slöjor och burka. Men det gör han alltså inte. Och då tvingades han erkänna att kristna symboler och nunnedok var ok, så de enda religiösa symboler han hade problem med så var det just slöjor. För de stod för förtryck.

Funderar litegrann på frågan om ”public work” vet inte om jag skulle vilja möta en nunna heller i dessa sammanhang. Men om en nunna kommer täckt för att hon är kristi brud jämfört med att täckas för att skyddas från sexgalna män innebär för mig lite mer positv till att få diskutera sin tro med mina barn.

4. I slutändan så tycker jag han har rätt i att det kan finnas idioter som säger en massa korkade saker i alla partiet.

5. Mot slutet så blir det rätt intressant är den sista diskussionen. Hur ser brottstatistiken ut?  Att hitta något resultat är svårt.

6. Jag undrar också lite över hur intervjuaren tänker. Partiet har kommit in och alla andra partier vägrar samarbeta. Ger det intryck av demokrati? Att respektera svenska medborgares fria val?

Uppdatering 28/1: Nu har jag läst Expressens analys av det hela. Tycker det är lite fult att man vinklar en översättning litegrann och kommenterar att han stammar. Så enkelt är det faktiskt inte att uttrycka sig på engelska. Sen gjorde de stort nummer av att han inte kunde besvara kritiken om rapporten. Så jag blev lite nyfiken och gick då till SD hemsida (!) för att se vad de hade att säga om saken. Där hittade jag rapporten och även svaret som de redan gett på kritiken från BRÅ ifrån augusti förra året. Jag förstår att han försökte rabbla upp lite av detta då jag känner igen vissa saker som han försökte säga från svaret. Och det är väl lite synd att de använde mer tid till att antyda att han ljög rakt ut (”Jag pratar vanligtvis sanning”) än att gå igenom hans svar på BRÅ och få en debatt därifrån.

