Etiketter

, ,

I morse hörde jag en diskussion av Alex Schulman angående att svenskar är en hatad minoritet i Norge. Det är tydligen mycket svenskar som är där och jobbar i serviceyrken, framförallt butiker som 7eleven. Men tydligen var det inte så positivt för norrmännen och det skrevs ilsket ”åk hem svenskar” på väggar.

Anledningen var tydligen att svenskarna då som åkte till landet för att tjäna en massa pengar för att åka jorden runt istället för att spara pengarna gjorde slut på dem på party. Och partajande svenskar var inte så poppis då.

Nu vet jag inte sanningshalten i detta. Hur stort ”problemet” är. Men man ville då dra liknelser (kunde man anta…) av hur synd det är då om muslimerna som nu blir förföljda av SD.

Men då tänker jag på dessa ”partysvenskar”. De var rätt kända i Österrike, på Ibiza, Finlandsfärjan. Svenskar som anser att är man ute på resa så ska man supa skallen av sig. Man ska gärna ha så mycket minnesluckor som möjligt från sin fylleresa, ju mer man gjort bort sig, desto bättre. Det finns många svenskar som beter sig på det viset. Det är oftast ett ganska ungt garde. Jag tycker det är pinsamt ibland när man är utomlands och man talar om var man är ifrån och får en värderande blick, och man undrar vad just denna person lägger in i begreppet ”svensk”. Jag kan förstå om de för sig själv räknar med att det innebär att jag vill supa en massa och kanske även är lättfotad. Det enda jag kan göra är i vanlig ordning visa vem jag är. Den slutliga bedömningen kommer sedan göras utifrån mitt agerande.

Jag har alltså förståelse och acceptans att jag bedöms utifrån hur dessa personer har upplevt svenskar tidigare. Både positivt och negativt. Om många svenska tjejer har varit där och haft sex med strandraggare så kanske de försöker stöta på mig med (även om jag i brist på blont hår sällan tas för svensk och slipper problemet) så är det bara att freda sig och visa hur ointresserad jag är. Kanske skulle jag svära lite över andras personers agerande som har försatt mig i den här situationen.

Så jag har förståelse och acceptans för att folk bedömer mig efter sina egna erfarenheter. Jag skyller inte på dessa personer, även om jag naturligtvis skulle bli lite putt på om man inte skulle låta mig bo på ett hotell för att de haft alltför många spyende svenskar där, så skulle jag förstå deras tankar.

Det är väl när jag tänker på hur jag reagerar på fördomar som jag har upplevt som jag tänker på alla dessa kränkta muslimer och romer som känner sig förfördelade och dåligt behandlade att jag tycker att de skulle tänka lite på samma sätt som mig. Vad är det som har skapat dessa fördomar jag möter? Hur kan jag bemöta dem för att presentera mig själv och slå bort dessa fördomar? Visa vem jag är?

