Etiketter

, ,

Allvarligt talat, jag läser en hel massa om sossar och utspel här och var. Jag läser också en hel del om KD. Men jag tycker det är väldigt tyst från vår statsminister. Söker lite information vad han pysslar med nuförtiden men det är väldigt, väldigt stilla.

Är det bara jag som upplever honom som osynlig? Det är väl ett ganska smart sätt eftersom det då innebär att man inte kan bli felciterad, eller i bland rätt citerad men kanske tolkat på det sätt man inte riktigt tänkt sig. Men samtidigt vet inte jag om jag tycker att det är en strategi man bör anamma. Att istället föra fram Beatrice Ask som personligen är ett rött skynke för mig känns som man biter sig själv i foten. Nu kan jag väl hålla med att förslaget om lagstifta om förbud på integritetskränkande fotografier är en bra sak. I Internets tider när en bild kan få spridning så behövs det något sätt att kunna hindra detta, vilket tycks saknas idag. Naturligtvis finns det kritik mot det hela. Men i det här fallet så tycker jag nog att det kan vara värt att åtminstone få ett vapen då offret  i dag är maktlös om någon nu tar bilder när man byter om och sedan postar bilderna någonstans. Så, ja, till och med Ask kan komma med vettigheter ibland.

Men sen handlar det som vanligt om hur en lag tolkas, och till och med en lag som jag personligen tycker kan vara väldigt tydlig kan naturligtvis tolkas på något helt annat sätt i rätten – så inte vet man om det blir så bra ändå.

När det gäller lagar så kan jag väl meddela att jag bryter mot en lag då jag har en morakniv i dörrfickan i min bil. Något som alltså strider mot knivlagen. Nu kan jag garantera att jag aldrig någonsin skulle klara av att hantera kniven som vapen och använda den som sådant om jag ens skulle bli attackerad. Jag skulle nog köra det väl fungerande vevandet med armarna. Kniven befinner sig där på order av svärfar, brandman. Han har hjälpt till vid tillräckligt många bilolyckor för att anse att det kan vara värt att kunna försöka skära loss bältet efter en olycka. Därav kniven. Jag har också pratat med en polisman om detta brott och han har sagt att man tar till denna lag när man har annat att ta in en person för.

På något sätt så tror jag då att den här fotografilagen inte skulle användas för att förfölja dessa stackars paparazzi journalister, utan det finns ett annat syfte, som för mig är viktigare.

