Etiketter

, ,

Ibland hör man låtar på radion som har en så fantastiskt vacker text, som berör helt enkelt för att de verkligen sätter ord som man själv inte kunnat skapa men som blir så bra när man tänker igenom det. Tänkte nu tillägna lite tankar åt vissa av dessa texter som betytt mycket för mig.

Till att börja med. Man in the mirror med Micheal Jackson. Jag hörde låten och har gillat den sen den kom. Men då och då så blir det en aha upplevelse att bara höra denna del:

If You Wanna Make The World
A Better Place
Take A Look At Yourself, And
Then Make A Change

Ett sätt jag har gjort världen bättre för mig själv är hur jag väljer att se på omvärlden. Jag kan välja att fördöma folk som gör val som jag själv inte skulle gjort – eller acceptera att vi är olika. Självklart så är jag människa jag med och kan utan någon bra anledning ogilla något. Men oftast så kan jag hitta vad det är som gör att jag retar mig. Vissa gånger sitter det i mig. Mina egna förutfattade meningar – eller avund. Med åren har jag väl kommit till insikt att jag är nöjd med den jag är och att jag nog inte skulle vilja varit i någon annans skor. Så jag kan reagera mot åsikter, och hur dessa framförs. Jag kan också reagera på hur folk handlar. Men den enda jag kan påverka är mig själv. Och förklara vad jag reagerar emot. Sen är det upp till mottagaren hur de väljer att ta emot kritiken. Liksom det är upp till mig när jag får kritik. Om jag upplever att personen har rätt – och det behövs en ändring så kan jag jobba på det. Men vissa gånger så kan jag välja att acceptera att alla inte kan gilla mig. Och det är ok det med.

Det är svårt att vara utanför. Att ha sin egen stil. Å ena sidan så vill man väldigt gärna vara en del av det populära gänget. Man är avundsjuk på dem helt enkelt. När man är äldre och ser tillbaka så kan man se vissa tecken som man inte uppfattade då. Att den styrka man själv hade att vara sig själv faktiskt kunde vara något som andra var avundsjuka på. Det faktum att jag klarade av att gå min egen väg trots allt. Jag är långt ifrån den person jag var då.Jag kan ibland tycka att jag själv borde satsat på lite mer stil än egen stil. Jag slets mellan ett behov att vara mig själv och att bli populär. Men jag kände mig alltid som en främling trots att jag var 2 år när vi flyttade in till bygden. När jag var yngre såg jag en film jag älskade. Lost boys. Där spelades en sång av The Doors som betydde mycket för en person som mig.

People are strange when you’re a stranger
Faces look ugly when you’re alone
Women seem wicked when you’re unwanted
Streets are uneven when you’re down

Depeche Mode hittade jag i början av ’90 talet. Många bra låtar. En av mina favoriter när det kommer till texten är People are People:

People are people
So why should it be
You and I should get
Along so awfully
/../
So we’re different colours
And we’re different creeds
And different people have different needs
It’s obvious you hate me
Though I’ve done nothing wrong
I’ve never ever met you so what could I have done
I can’t understand
What makes a man
Hate another man
Help me understand
/../
Now you’re punching
And you’re kicking
And you’re shouting at me
I’m relying on your common decency
So far it hasn’t surfaced
But I’m sure it exists
It just takes a while to travel
From your head to your fists
I can’t understand
What makes a man
Hate another man
Help me understand

Någon som har någon annan låt som betytt mycket?

