Etiketter

, ,

Vänsterpartiet och miljöpartiet vill skjuta upp omröstningen av datalagringsdirektivet. Lite tragiskt att jag står på samma sida som V plötsligt. Shit happens. Men det finns då även en oväntad hjälp. SD. SD är ok med datalagringsdirektivet – men vill förhandla om 4 punkter. Framförallt är de emot att data kan lagras utanför Sveriges gränser. Låter som vettig invändning tycker då jag som är emot hela direktivet.

Men vad säger då moderaterna om detta? Jag lyssnade på P3  igår och måste väl säga att jag blev oväntat chockad när jag hörde en representant (Krister Hammarberg) säga:

”Jag upplever att det är oerhört oseriöst när ett parti säger sig vilja genomföra den här lagstiftningen ändå har tänkt sig att man ska gå ihop med vänsterpartiet och se till att den inte kan genomföras bara av det skälet att man vill utpressa regeringen att få bli en samtalspartner”

Man får tycka vad man vill om SD. Men de har röstats in i riksdagen genom vårt demokratiska valsystem. De har rätt att stödja vilket parti de vill. Kohandel och diskussioner sker konstant i Sveriges regering. Att en politiker kan sägat att det är oseriöst att fälla ett förslag när man är emot vissa delar av förslaget tycker jag är en mycket skrämmande inställning. Så jag vågar ärligt säga att i det här fallet så ger jag 1-0 till SD. Och jag hoppas att striden leder till att man faktiskt skjuter upp det hela. Så för mig kan man gärna fortsätta på samma sätt från alliansen. Men jag blir som sagt lite fundersam på vart vi är på väg inom politiken i Sverige.

Visst kan HAX ha rätt i att detta bara är ett utspel från SD för att tvinga sig in i ”stugvärmen”. Men detta handlar för mig mer om hur den demokratiska processen de facto verkar fungera när man vägrar diskutera ett förslag bara för att man aldrig, någonsin, no matter what kan liera sig med SD. Å andra sidan är väl V lite samma sak – så varför inte hota dem att de måste rösta med M, annars finns risken att de hamnar på samma sida som SD, och det går ju heller inte an. Eller?

Men å andra sidan kan det nog bli så – att man röstar ”fel” bara för att inte låta SD politik vinna. Det har gjorts tidigare. Anders S Lindbäck har också skrivit om detta.

