Etiketter

, , ,

Killar har antiplugg kultur. Det är därför de har sämre betyg. Jag har läst, och hört det en massa nu. Av folk som jag tror på. Jag har redan tidigare skrivit om när jag gick i skolan. I min klass så var det väldigt få som gick vidare till de teoretiska linjerna. Majoriteten av både killar och tjejer gick till barn och omsorg. Någon till fordon. Det var väl någon kille som gick till samhälle eller humanism, sen var det tre killar som gick till Naturvetenskapliga linjen. Och så jag till tekniska.

Jag pluggade inte så mycket. Inte egentligen. Jag läste det jag var intresserad av, och hade bra läshuvud. Ärligt talat så ville jag vara bäst. Det var mitt mål. Bäst betyg, bäst på proven. Det enda jag lyckades bli bäst på var läsförståelsen. Så det odlade jag hårt. Jag lärde mig läsa snabbt så jag var absolut snabbast när vi körde prov på läsa ett stycke. På något sätt lyckades jag även pricka in tillräckligt med rätt på att ha förstått texten med för att ligga bra till.
 
I alla andra ämnen så slogs jag. Framför allt av P. Även M och D var duktiga, men jag kände mig inte på samma sätt i tävlan mot dem som mot P. Jag trodde väl att det bara var jag som kände av en tävling. Varför skulle han se mig som en konkurrens? Kanske hade det gått bättre om jag pluggat mer – men jag var för lat och gjorde bara det jag måste. Men jag gillade kemi ämnet faktiskt, så där pluggade jag på och blev väldigt bra på det. Och en dag lyckades jag med det som jag länge drömt om men verkat ouppnåligt. Jag hade alla rätt på ett prov. Det kändes helt overkligt. Det hade byggts upp under terminen då det gått bättre och bättre och så satt jag där och såg full pott. Känslan var obeskrivlig. Och det blev inte sämre då en annan kille hängde över mig för att se hur det gått. Och senare skrek över hela rummet. ”Sätt igång och spy P!”. P grinade mycket illa. Det var ett mycket ljuvt ögonblick i mitt liv.

Jag vet inte vad det är för  ”antiplugg kultur” som man hänvisar till. Dessa tre killar (lärarungar) som gick i min klass hade inte någon känning av detta vad jag kunde se. Och även under gymnasietiden så upplevde jag inte att det fanns något som sa att killar inte skulle plugga. Visserligen var teknisk linje känd för att ta det hela mer avslappnat än de där naturarna (anledningen till att en så oteknisk person som mig valde det) men det var coolare att få bra resultat än dåligt. Så i min värld så visst fanns det antiplugg där. Både hos tjejer och killar. Men de flesta i min klass som faktiskt var engagerade i skolan var faktiskt killar. Nu är det svårt att veta. De flesta trodde nog att jag spenderade mer tid med läxor än jag de facto gjorde – så kanske var det samma sak för killarna? Det är bara P som jag träffat efter skolan. Han pluggade då juridik. Och tycks ha hamnat rätt högt när jag nu söker på honom. Jag misstänker starkt att han faktiskt kämpade för sina resultat med.

Jag hoppas jag kan få mina söner att vara intresserad av skolan. Jag vill kunna stödja dem, utan att pusha för mycket. Jag vill också kunna lita på att de får betyg utifrån deras prestationer och inte på några förutfattade meningar som någon kan ha. Men jag hoppas att man någonstans börjar ta reda på vad denna ”antiplugg kultur” kommer från. Handlar det om att pojkar har insett att de inte längre har någon plats i samhället? Att det är ok att göra saker för kvinnor – men absolut inte för killar? Det pratas om kvotering för att få in kvinnor på olika ställen. Men man får inte kvotera bort kvinnor om det är dominans där. Det vore ju diskriminerande. Män, det skyldiga könet. Varför ska man egentligen bry sig om skolan? När även skolböcker mer och mer är uppbyggda för att visa att det är kvinnor som är de starka? Vad ska killar identifiera sig med? Det känns litegrann som en alldeles för enkel slutsats det här. Det är lätt att avskriva killarna för att de är stökiga och oordnade. Som om de var en homogen grupp människor med samma personlighet. Varför är de så stökiga? Hur ska man göra för att nå dem? Och varför sätts det inte till några pengar för detta? Jag slår vad om att om det nu är så att det finns en massa stökiga killar i klassen – så påverkar dessa alla i klassen, även tjejerna. Så att inte gå till botten med det hela utan bara acceptera att det är som det ska. ”Boys will be boys..” så förlorar killarna, tjejerna och lärarna. Jag funderar på vilka vinnarna är.

