Etiketter

, ,

Vem som helst kan tänka lite fel ibland. Men ibland är det extra svårt att förstå hur folk tänkte. Till exempel på ett Fritids (vanligtvis barn 6-9 år) där man väljer att fira Internationella kvinnodagen genom att ge tjejerna semlor – och killarna eget mellanmål med knäckebröd. Jag förstår inte riktigt hur man tänkte där. Vill vi skapa könskrig redan där, är det det som är tanken?

En av mammorna väljer att inte ha sina söner kvar på fritids, eftersom hon är hemma går det att lösa ändå. Kan verka lite extremt, men samtidigt så förstår jag henne. Och sympatiserar totalt.För visst kan man tänka fel. Men vad är det för människor som tänker så fel och sedan inte kan erkänna hur fel det var (”Personalen på fritids vill inte prata om händelsen när GT hälsar på, men säger att man inte anser att man begått något fel.”) ? Jag tycker förskola och fritids är bra och tvekar inte att ha mina barn där. De har lärt sig mycket när det handlar om umgänge med andra barn vad man får och inte får göra med kompisar (framförallt dagis, har inte hunnit fått så mycket uppfattning om fritids än, utom att sonen trivs där…)

Men om min son ska hamna på ett ställe där de inte ser något problem att ge fördelar till någon utifrån kön. Är du tjej så får du semla. Om du inte är tjej så får du knäckebröd, och gärna skämmas lite. Naturligvis tänker då killarna, när är det vår tur? Varför finns det en kvinnodag och inte en mansdag? Här är det då läge för ett sådant försigkommet fritids att ge en känga till dessa blivande våldtäktsmän och misshandlare så de verkligen, verkligen förstår hur skyldiga de är som kön.

Så jag skulle inte vilja ha mina barn där. Jag anser att folk ska behandlas lika. Oavsett kön, hudfärg, sexuell läggning eller var man kommer ifrån. Och om man på ett fritids inte inser det. Då finns det ett stort problem. Vad finns det mer för värderingar de kan hjälpa till att forma barn med?

