Etiketter

, , , ,

Lite då och då läser jag om folk (framförallt då barn och ungdomar) som sexuellt antastats på badhus. Jag har själv aldrig varit med om det, men det är väl något jag börjat oroa mig mer för nuförtiden. För att inte ha varit med om så mycket hemskheter så har jag en väldigt aktiv fantasi så jag kan föreställa mig diverse otäckheter som kan inträffa. Så jag är rätt försiktig av mig. Istället för att gå längre sträckor försöker jag ta taxi, och då sätter jag mig i baksätet. Men jag låter inte rädslorna styra mig, så i vissa fall så går jag ändå i mörkret. Och inte har jag varken blivit rånad, våldtagen eller mördad.

Jag har som sagt heller aldrig blivit antastad på badhus. Men rädslan finns. Som mamma till pojkar är jag kanske inte lika rädd att de ska antastas (vilket kanske är blåögt, men jag föredrar att skippa denna ångest, så jag tänker inte börja oroa mig för det).

Men så läste jag då ett inlägg på Politiskt inkorrekt, som i sin tur hämtat deta från Affes Statistik-blogg.

så i detta inlägg så påstår man att Jan Helin konstaterat att det varit 14 anmälningar på bara ett par månader på Husbybadet och alltså fanns det ingen anledning att skriva om fallet med ensamkomna flyktingbarn med visst behov att lära känna andra barn. Gärna yngre tjejer då.

14 anmälningar på ett par månader…(Sanningen var 26 månader, tydligen, men allt är väl relativt)!

Jag försöker föreställa mig hur man från Husbybadets sida tänker om Jan Helins uttalande. Handen på hjärtat, hur många föräldrar skulle ta med sig sina barn till ett ställe där det upprättas 14 anmälningar om sexuellt ofredande på ett par månader? Inte jag i alla fall.

Att man dessutom anser att det är så normalt så det inte ens behövs ordas om i tidningarna gör det i mina ögon än mer skrämmande.

Tyvärr är det väl så att de flesta som anklagas för detta (och i vissa fall fälls) tycks vara av utom-europeiskt ursprung. I många fall samma ursprung som de kvinnor (och män…) som kräver egna badtider för kvinnor. Eftersom kvinnor och män inte kan bada tillsammans då mån inte kan se på en kvinnas hud utan att gripas av sådant behov av sex så han måste attackera henne – eller vad de nu har för förklaring till Niqab mm. Go figure.

Jag vet inte vad man ska göra år problemet. Men jag kan inte se att det ska vara en lösning att vi inför speciella badtider åt kvinnor/tjejer för att idiotjävlar ser småtjejer i bikini som lovligt byte. Det är idiotjävlarna som ska bort. Och kanske får man då åka till ett badhus längre ifrån för att bada med sina barn om man bor i ett invandrartätt område – för varje skulle jag vilja riskera exponera dem för denna risk?

Men under tiden – hur går det för ett företagare som driver ett badhus med ett sådant rykte? Och Jan Helin tvekar tydligen inte på att försöka skapa än mer negativ bild av dem.

Förövrigt läste jag då om ett annat fall av antastande tidigare, och domen för detta:

Tingsrätten bedömer flickans historia som trovärdig och finner det utrett att hon verkligen utsatts för det hon berättat om. Dock finner de att stora brister funnits i utredningen när det gäller det utpekande som målsäganden fått göra. Detta beroende på att det inte varit polisen som arrangerat utpekandet, utan badvakter som inte haft någon förundersökning i åtanke.

Men eftersom mannen fälls för ett annat sexbrott och därmed utvisas så känns det väl på något sätt positivt. Men frågan är hur badvakter ska hantera sådana här fall när någon kommer och berättar att ett barn antastats? Hur bör man utbilda badvakter vid Husbybadet?

