Etiketter

, ,

Folk som utnyttjar barn på olika sätt väcker en så enorm ilska och maktlöshet hos mig. När jag läser om pedofilen som är dömd för att ha sexuellt utnyttjat en 8-årig kille som han var elevassistent för. Nu arbetar denna människa med hushållsnära tjänster, byggservice mm. Men han jobbar hårt för att få in barntillsyn i företaget med. Och han uppger olika adresser beroende på var barnen bor för att verkligen få in foten. Och det finns inget man kan göra åt det. För det finns ingen koll på privata aktörer, vilket register de har och så.

Så hur ska man göra?

Som förälder är det väl ett problem jag brottas med varje gång jag läser om sådana här fall. Hur skyddar man barnen bäst?

Lyhörd för vad som händer på dagis var väl det första jag tänkte. Skitbra när första sonen är väldigt talför om vad som händer på dagis och skolan.
-Hur var det idag?
-Bra.
-Vad åt du till lunch?
-Minns inte.
-Gjorde ni något speciellt?
-Nä

Sen kommer det då långa haranger i andra fall då han berättar saken, och det var rätt så tydligt att han trivdes bra på dagis och fritids, så jag får väl anta att det inte hänt något då.

Nummer två har börjat med taktiken: ”Jag vill inte gå på dagis!” på morgonen. Det kan man ju ta som ett visst alarm. Varför han inte vill gå framgår inte. Även om jag misstänker att det har att göra med Bolibompa på TV hemma. Väl på dagis så springer han före mig in och kastar sig i famnen på fröknarna. Så jag tolkar det hela som att han trivs där i alla fall.

Men hur ska man varna barnen? Catta skrev i en kommentar”Det är svårt,en viktig sak är väl att försöka lära barnen vad vuxna får och inte får göra”.

Ja det kan väl vara sant. Men å andra sidan. Sambon hade radion igång på nyheterna när 6-åringen satt i baksätet. ”Vad betyder våldtäkt?” frågar sonen. Sambob förklarade att han skulle ta det när sonen blev lite äldre. Jag hade nog passat den frågan med.

Jag snärjde in mig i en diskussion om varför man betalar skatt med min son en gång. Troligen var jag inte så bra på det eftersom sonen nu är rätt orolig att tjäna mycket pengar för då skulle det vara så mycket pengar staten tog. Min approach handlade mer om att det var så mycket som verkade var gratis men som vi alla betalade ändå tillsammans, till exempel skolan och sjukvård. Men vad han tog med sig från diskussionen var något annat.

Så hur varnar man ett barn på ett effektivt sätt utan att riskera skrämma dem? Jag tänker framförallt på min systers dotter. Hon är livrädd för getingar och myror eftersom hennes pappa varnat henne för dem. När hon var på ridläger blev hon livrädd för hästarna då de varnades för att gå bakom bakbenen. Hon grät av rädsla tills hon fick veta att de inte var så farliga. Sedan så sprang hon glatt bakom dem utan tanke på faran.

Eftersom jag själv inte råkat ut för sexuellt antastande så är det svårt att förklara vad man ska akta sig för. Så ska man köra varning för fula gubbar?

Grannen berättade en gång att hon varit ute på parken med sin dotter. De skulle då fika ute, och hittade en dunge. Dottern sprang i förväg, och satte sig. Det visade sig finnas en uteliggare eller a-lagare där. Dottern (samma ålder som min son, då 6 år) pratade glatt med honom och mamman höll god min. I dotterns värld så satt de ju där tillsammans, och de hade ju bara mackor till familjen. Alltså delade hon sin macka med honom. När de gick så sa mannen adjö, och att om han inte varit så smutsig så skulle han ge henne en kram. Dottern svarade då ”Vi har dusch hemma” och gav honom en kram.

Det hade varit en stolt stund för mamman. Något man kan leva på länge. Varnar man barn så händer inte sådana saker. Då lär man barnet försiktighet. Man är med och skapar fördomarna som barnen bär med sig. Det är ju för ett gott syfte naturligtvis. Man vill skydda barnen. Men samtidigt – är risken så väldigt stor? Min uppgift får väl vara att kolla av omgivningen. De människor jag anförtror mina barn till. Men jag vill inte lära mina barn att det finns folk som slåss, misshandlar, våldtar. Att folk kan döda barn. Att de kan ha sex med barn.

Tids nog kommer de att lära sig hur världen ser ut. Men än så länge vill jag att de ska växa och få erfarenheter utifrån förutsättningen att alla är goda. Egentligen.

