Etiketter

,

Skumläser lite grann på Genusnytt över alla dessa ställen som ska ”avgubbifieras”. Till exempel Flugfiskemässan och Golfmässan. Tydligen är det för mycket män som är där, och alltså måste man locka till sig mer kvinnor.

Om jag skulle vara intresserad av flugfiske, eller golf, så är det nog möjligt att jag skulle ta mig dit oavsett om det var mycket ”gubbar”. Men ärligt talat så har jag svårt att tänkare mig något tristare :). Men inte heller min sambo skulle vara intresserad av det hela – så kanske är det så att det är en viss typ av människor som är intresserade? Och kanske är det så att det till viss del är mer män? Skulle det isåfall vara så fel?

Själv har jag varit på allt om hälsa mässa som jag tycker är kul.Jag har sett män där med, men nog får jag känsla av att det mest är kvinnor. Bilmässor och båtmässor går min sambo gärna på med kompisgäng. Alla män. Vet inte hur könsfördelningen ser ut där. Men däremot så tycker jag nog att det ser ganska jämt ut på barnmässan – oftast är det hela familjer man kan se då.

Symässan har jag väl varit på någongång, medan min mor och svärmor försöker vara där varje år. Mest kvinnor kan jag meddela. Kanske skulle man erbjuda män billigare biljetter för att bryta ”kärringväldet” då kanske? Lustigt nog har jag aldrig hört någon prata om rabatterade biljetter för män där.

Jag är en sådan här periodare när det gäller träning. Jag har kört en massa olika pass och även i gymmet. Det jag noterat är väl att det kanske är fler män i gymmet. Även om det inte är så märkbart. När det gäller passen så är det flest kvinnor. På Aerobics, salsa, step-up och Zumba pass som jag gått på tror jag nog det har varit 99% kvinnor. Utom instruktören som vissa gånger varit män (vilket får mig att fundera var alla dessa manliga instruktörer tränar upp sig någonstans?). När det gäller yoga pass så brukar det kunna finnas någon enstaka man med. Och börjar man med box, styrketräning, pump med mera så börjar det dyka upp lite män plötsligt.

Borde jag som en plikt för jämställdheten gå på en bilmässa bara för att vara med och representera mitt kön? Borde jag tvinga med min sambo på ett aerobicspass för att han ska vara med och representera män? De som är för kvotering borde väl själva ställa upp på detta? Men frågan är hur mycket man själv bidrar till om man går på ett ställe för att representera snarare än medverka? Är det intressant för utställare att ha någon som uttråkat passerar deras bord istället för att ha personer som faktiskt är intresserade av vad man har att visa upp? Är det inte det som är poängen med mässor – nå ut till personer som är intresserade?

Jag tycker inte det. Jag ser inget hinder för män att gå på pass om de vill. Lika lite som jag ser hinder för mig att gå på mässor. Men grejen är att män blir kritiserade för att de gillar ”manliga” saker. För att eftersom de ses som traditionellt manliga så är de per definition dåliga. För män alltså, inte för kvinnor. Liksom kvinnor absolut inte ska erkänna att de gillar traditionellt kvinnliga saker.

En liten kul grej när det gäller träning är att jag hatade gympa på skolan. Nu var väl inte gympan på något vis anpassad för mig på den tiden. Jag kräktes på skidåkning. Fotboll, basket och handboll är bollsporter –  när man inte har bollsinne så var detta en pina. Så det tog många år innan jag hittade till gymmet. Då tillsammans med min sambo. Vi började tillsammans på Friskis & Svettis. Gick vidare till Nautilus och har senare passerat Sats samt lokala gym. Sen 2004 har vi inte tränat tillsammans. Blir lite svårare när man har barn faktiskt. Men vi hittade olika pass som passade oss. Vissa gillade båda två – och vissa pass körde jag medan han tränade i gymmet samtidigt. Det var alltså definitivt ingen påverkan från uppväxten om vad som var ”kvinnlig” och ”manligt”. Jag följer helt enkelt det jag själv gillar.

Å andra sidan finns det en hel del typiska ”kvinnliga” saker som jag själv är helt oförstående för. Passion för skor till exempel. Orken att ägna tid på morgonen att lägga make up och fixa håret. Tid som kunnats ägna åt min favoritsysselsättning på morgonen. Sova.

Jag är dessutom mer intresserad av datorer och hemelektronik när det gäller att shoppa. När vi är ute och shoppar med arbetskompisarna så går de in på H&M och botaniserar. Jag kommer hem med en ny DVD eller blu-ray film.

