Etiketter

, , ,

Under våren och sommaren har jag kopplat av. Jag har inte prioriterat att läsa bloggar utan jag har varit ytlig och hållt mig till andra saker. Kanske för att bevisa för mig själv att jag fortfarande har ett offline liv.

Men på senare tid har verkligheten sipprat in till mig med. Jag befann mig på västkusten den 22 juli. 15 mil från en ö jag aldrig hört talas om tidigare. Nu kommer namnet följa med mig och ha associationer för all framtid. Liksom Åmsele – Hisinge (för mig kommer Hisinge alltid förknippas med discoteksbranden) – Estonia.

I efterhand så finns det så mycket att säga om vad som gjorts. Vad som är ligger till grund för det hela. I Sverige tycks konsensus vara klar. Självklart är det SD:s fel. Nu har jag visserligen inte läst deras valmanifest så noga, men nog har jag missat delar där de anser att man ska skjuta ihjäl folk. Jag har däremot läst andra partiers uttalanden (Lars Ohly som pratade om gatans parlament samt Reinfelt som anser att personer som argumenterar för SD får räkna med att bli utsatta för våld) som jag faktiskt skulle kunna förstå att folk skulle kunna se som ett samtycke för att ta till våld.

Läser man och hör norrmännen prata så är stämningen helt annan. Där försöker de inte lägga skulden på någon annan – de försöker förstå mannen som låg bakom det hela. Visst intervjuar de bloggaren som han hade som idol. Fjordmannen, men de erkänner att det var för att få hjälp med kartläggningen. Han är intervjuad som vittne. Resultated för honom nu är att han måste gå under jorden. Jag har inte läst något i hans blogg faktiskt. Men när jag läser sossar som spyr ut sig begrepp som ”hatbloggare” så funderar jag på begrepp nuförtiden. Hat. Kränka. Hot. Saker man hör om hela tiden. Saker som görs av DEM. De där med motsatta åsikter som VI. De som alltid har fel och inte kan diskutera. De som man kan säga vad man vill om. Då handlar det ju inte om hat, hot och kränkningar. För DE har ju sig själv att skylla.

Läste apropå det på PI om sossen som la ut vad han trodde var medlemslistan på SD. Eller ja, han länkade till Google cache. För att man skulle veta vilka som var SD i ens kommun, skrev han.

Nu var det inte en medlemslista – utan det var en lista på folk som bett om material om SD inför valet. Efter att hans inlägg blivit uppmärksammad på PI så fick den stackaren många kommentarer om olämpligheten att lägga ut länken. Och då framförallt på temat 1) Det är fel lista, pucko!! och 2) Vad vill du att folk ska göra med personerna på listan egentligen?

Så, han tar bort inlägget och skriver ett klargörande som egentligen inte klargör ett skit i min mening:

Min anledning att lägga in länken handlade om att Krister Kronlid blivit utsatt för direkta och indirekta hot utifrån sitt politiska engagemang för Socialdemokraterna. I kommentarerna på hans inlägg är det en stor del som handlar om vem som är medlem i SD och vem som inte är det. Registret var lätt att uppfatta som en tjänst som SD tillhandahöll på nätet för sina besökare och att frågan om vem som var medlem då kunde få en lösning.

/../

Under dagen har ett antal hot gjorts mot min familj och mig genom telefon, sms och mail. Med tanke på att vi numera vet hur starkt hat kan driva en människa väljer jag därför att ta bort inlägget. Jag är av åsikten att kunskap stärker individen. Den här dagen har onekligen gett mig kunskap om hur många människor som bär på en rädsla för det okända.

Frågan om vad han ville med att publicera länken och hur han såg på risken med att personen kunde ha utsatts för hot besvaras än så länge av en rungande tystnad. Varken jag eller PI är särdeles imponerade.

Enligt vissa så går det inte att göra något med polisanmälan för publiceringen. Och det är klart, länka till en lista med namn så att folk vet vilka de ska förfölja kan väl inte vara särdeles prioriterat för våra poliser. Värre är ju om länken går till en ishockeymatch.

