Etiketter

,

Det ringde ett samtal idag. Numret stod som okänt. Kvinnan som ringde presenterade sig att hon ringde från Advisors (fast jag tyckte hon sa något om Revisor, var väl inte så uppmärksam…). Hon började prata om koden som jag fått till Premiepensionsmyndigheten. och visst minns jag att jag fått en sådan kod. Jag letade fram papperet. Men sen kom då problemet. Jag skulle lämna över denna kod – min personliga kod – till personen i telefonen. De skulle nämligen hjälpa mig med pensionen.

Så kommer man då till problemet för mig. Ska jag verkligen ge ut min kod över telefonen till en för mig okänd person? Personen hävdar att hon ringer från ett företag då som står under Finansinspektionens tillsyn, och att det skulle vara att skjuta sig själv i huvudet att lura kunder. Förvisso. Å andra sidan så ringer hon från skyddat nummer (”jamen det är på grund av växeln”) så även om jag kan kolla upp att företaget hon ringer hävdar att hon ringer från verkligen ligger under Finans inspektionens tillsyn, så hur vet jag att hon verkligen ringer därifrån?

Att jag dessutom håller på att somna när någon pratar ekonomi och pension och utfall, fluktuation med mera gör väl heller inte situationen bättre. Hon tyckte att mina protester var väldigt korkade. Det var liksom ingenting de kunde göra när de använde min kod – så varför denna överdrivna reaktion? Men hur vet jag det? Jag har väl lagt över ansvaret på någon annan och så suckar jag över resultatet lite då och då. Hon lovar 12% ökning om jag satsade på dem, och pratade om någon sorts garanti mot börsras…hon förklarade också hur och lite runt där, men då kom det här somnandet från mig in igen.

I slutändan gav jag upp och gav henne koden. Plötsligt hade jag en liten vision av hur människor som faller för Nigeriabrev och såna här som säger sig ringa från banken och vilja ha kontonummer tänker. Man känner sig lite korkad, okunnig. De argument som man använder sig av skrattas bort. Och för att inte bråka så ger man med sig. Personen på andra sidan verkar ju veta bäst.

Kanske kommer jag senare skriva om hur min pension plötsligt kommer vara borta. Inte vet jag vad man kan göra på Pensionsmyndighetens sida. Men någonstans inom mig så känner jag att om man nu är under Finansinspektionens tillsyn, borde inte jag på något sätt fått ge fullmakt till att de ska få komma in på mina sidor då, ska det verkligen vara via min kod? Är det bara jag som är känslig? Eller är det bara jag som är så dum som faktiskt efter 20 minuter ger koden ändå? Bara för att jag noterade att jag nog inte hade någon som skötte mina fonder längre och tänkte att det kan nog inte bli värre?

