Etiketter

,

Jag är inte intresserad av sport och om jag någon gång blir intresserad av någonting så kan det vara av andra anledningar. Till exempel Henrik Larssons härliga leende och flätor på 90-talet. Men ibland läser man då en massa i tidningen om vad som händer på matcher idag.

Själv tyckte jag det lät illa nog när man pratade om vuvuzela men nu kan man då läsa om saker som kastas in och sådant och man frågar sig bara varför? Vari ligger det roliga?

Men nu var det då inte den delen som fångade mitt intresse, utan det var en match mellan Syrianska och Helsingborg som slutade i kaos. Min källa här är då Aftonbladet – så sanningshalten kan man väl kanske fundera över.

I den 83:e minuten fick Syrianskas nyförvärv Razak Omotoyossi krampkänningar och valde att sätta sig ner på planen när Helsingborg gick till anfall.

Syrianska vädjade om att HIF skulle spela ut bollen, men när den fortfarande var i spel två minuter senare kapade nyinbytte Ahmet Özdemirok HIF:s Ardian Gashi för att få till ett spelavbrott.

Men priset blev högt, domaren Martin Hansson drog upp det röda kortet direkt och visade sekunder senare även ut en rasande Omotoyossi.

82.43: Razak Omotoyossi går upp och nickar på Nahir Oyals inlägg. Sekunder senare har han krampkänningar och sätter sig ner på planen. ”Jag hade kramp, och då måste man ha rätt att sätta sig ner på planen”, säger Razak Omotoyossi.

/../

84.40: Ahmet Özdemirok kapar Ardian Gashi på mittplan och får rött kort direkt av domaren Martin Hansson. Sekunder senare rusar Razak Omotoyossi fram till Hansson, skriker något och visas även han direkt av planen.

Det finns även en annan artikel där Omotoyossi uttalar sig:

– Jag har kramp, jag kommer inte upp. Förstår han inte att jag är skadad? Om domaren tycker att jag gör fel då så ska det vara gult kort – inte rött. Om inte Helsingborg vill spela ut bollen borde domaren blåsa av spelet.

– Vill han att folk ska dö på planen utan att han bryter spelet? Jag är så besviken på den här domaren. Det här är så väldigt, väldigt fel.

Ok, som sagt jag vet inte vad reglerna är, om domaren brutit eller så. Men för mig låter det väldigt märkligt att man 82:43 sätter sig ner och har så ont att man inte kan gå och sedan 84:40 rusar mot domaren. Filmning är något till och med jag känner till -och det känns som det var det man sysslade med här. Märkligt verkar det i alla fall. Och känns lite korkat att man löser problemet genom att fälla någon annan…

Men när jag nu råkat förvirra mig till Sportbladet så hittade jag även ett annat klipp som fascinerade mig. Det var då en målvakt som hade sparkat en liggande spelare i bröstet. Anledningen var att personen ska ha sträckt ut benet när målvakten backar tillbaka så han snubblar över benet – av klippet är det svårt att avgöra om det var medvetet eller ej, jag tycker det ser ut som han försökter resa sig – och jag skulle nog hellre fria än fälla. Som hämnd sparkar målvakten. Där tycker jag då det borde vara rött kort. Men det blir mycket dramatiskt plötsligt. Målvakten sparkar med all kraft inåt, mot målet åt vänster. Fotbollsspelaren rullar då en massa varv, åt höger. Jag kan se att man kryper ihop åt höger om man får en kraftig smäll – men jag har svårt att tro att man skulle börja rulla. Om man då inte försöker rulla iväg från något – vilket känns lite långsökt. Har man ont i bröstkorgen så vill man väl inte lägga tyngden på den?

Nej, det kändes mest patetiskt när jag såg hans beteende, och så onödigt. Det borde ha varit rätt klart att det var felaktigt beteende utan att man gör en fånig dödsscen av det hela…

