Etiketter

, ,

Apropå det här med kommentarer så hörde jag på radion i morse om hur man kan komma att göra i Finland:

Bland annat måste inlägg som kränker privatlivet eller människovärdet omedelbart plockas bort och inläggen får inte vara hatfylllda, diskriminerande eller uppmana till våld. Osakliga kommentarer ska tas bort.

Jag lyssnade lite på det där och funderar på hur svårt det är för vissa människor att förstå dessa enkla regler. Å andra sidan så vete katten om jag är så ”saklig” varje gång heller. Men så fick jag min lysande idé.

Kanske borde detta vara något man kunde göra kombination svenska/samhälle. Läsa en nyhetsartikel och låta eleverna kommentera på dessa och sedan prata igenom vad som är ok och inte när man kommenterar och även då samtidigt förklara VARFÖR något är fel. Jag är inte pro USA i många fall, men vissa ämnen som de har saknar jag i Sverige, till exempel alla dessa klubbar med debatter. Ämnet speech. Kanske vi kunde börja där för att nästa generation ska bli bättre att använda det medie som de är uppväxta med.

Jag kommer ihåg hur jag verkligen hatade samhällskunskap i skolan, och på ”nyhetsfrågan” där man hade frågor från nyheterna i veckan på fredagar så hade jag som bäst 4 av 10, men det var inte ovanligt med 0. Vilket jag förövrigt ansåg vara rätt så imponerande på flervalsfrågor. Jag skulle nog tyckt det varit intressant med en sådan övning faktiskt. Och jag tror jag hade kommit ut från grundskolan med bättre koll på min samtid.

Annonser