Etiketter

, ,

Ibland ser jag tillbaka på den person jag var när jag var yngre, högstadiet och gymnasiet framförallt. Jag har svårt att relatera till den personen egentligen. Det var så mycket kontraster. Jag ville inte synas – men jag ville inte vara osynligt, jag ville passa in – men jag ville inte vara som alla andra.Jag var blyg och tillbakadragen – men kunde plötsligt vara kaxig och obstinat.

Jag kan komma ihåg vissa saker och skämmas så här i efterhand. Var det där verkligen jag? Hur tänkte jag då? Tänkte jag överhuvudtaget?

Händelser i ungdomen har färgat mig och gjort mig till den jag är – men ibland känns det verkligen som den jag var då kan jag inte förstå vad som låg bakom.

När det gällde kladstil så hade jag väl egentligen ingen riktig look. Inte förrän på gymnasiet då jag ständigt hade svarta kläder.

Jag läser hos Helena von Schantz om hur lärare kan behandla en elev som man ser som framtida rasister. En elev som är klädd som en skinheads fick sämre betyg än deras studie resultat förtjänar.

På Komvux i Uppsala hade jag en elev med rakad skalle, tatueringar och grova kängor. Kollegiet stämplade honom som främlingsfientlig och därefter ägnade sig många av hans lärare åt att markera sitt avståndstagande. När jag fick honom i engelska hade han ett G i betyg från A-kursen och berättade att hans föregående lärare inte hade tyckt om honom. Jag gav honom MVG för B-kursen – det var också det betyg han skrev på de nationella proven. Något som bekräftade både för honom och mig att hans A-kursbetyg var felaktigt.
/../
Så länge det finns lärare som hanterar främlingsfientlighet, homofobi och sexism på det här sättet är vi bara en del av problemet – inte en del av lösningen.

Jag läser kommentarerna på denna artikel (märkligt att många bloggar lyckas ha bättre diskussioner än tidningarna – det går ju tydligen att ha givande diskussioner  – om man är intresserad av att utbyta tankar). Jag läser då en kommentar av ”Janne”:

/../Jag har själv betjänat- på ett välkänt och världsvida inredningsföretag- två personer som klädde sig som SA-män. De bar bruna kläder och tillhörande attribut. Deras uppförande var korrekt och artigt men tyvärr stämde inte valet av klädsel in. Vad gör man? Skulle jag som lärare acceptera det? Knappast.

Jag tror att människor måste inse faktum att kläd -och stilval är värdeladdade och signalerar vissa saker och att de kan väcka reaktioner.

Nu vet jag inte hur gammal eleven på Komvux var. Men jag tänker på mig själv. Om någon skulle ha försökt påverka min stil – inte med diskussioner utan med betyg och omdömen då tror jag faktiskt inte jag skulle ändrat mig. Då tror jag min obstinata sida skulle sätta in.

Som vuxen i arbetslivet så känner jag till saker lite mer. Där tycker jag det är lättare att inse hur mitt utseende kan påverka hur folk ser på mig och bemötandet och därav tänka till lite mer.

Men om jag då i skolan skulle ha fått reda på att man utifrån hur jag klär mig har rätt att sätta subjektiva betyg – inte från det jag presterar. Då visar man tydligt, redan i skolan, att det är rätt att diskriminera. För den goda sakens skulle, eller någonting. Och då blir frågan hur man kan tolka ”saken”. Kanske kommer det bli lättare för en homosexuell kille som klär sig feminint att klara sig utan att få stryk om han istället väljer en mer macho stil. Borde då inte ändamålen helga medlen, genom att försvåra för honom att hitta sin egen ”felaktiga” stil som kan signalera något negativt visa på omtanke från skolan sida?

För ja, folk måste inse vad man signalerar med klädstilen. Och ibland kanske de väljer, trots dessa signaler. att följa sin egen stil. Det måste få vara deras eget val, och det är ingenting, ingenting som har att göra med det betyg man ska få.

När det gäller mina svarta kläder så minns jag diskussion med en lärare en gång. Han var djupt imponerad av mig på grund av mina gröna ögon (linser) och röda hår (färgad) och tyckte det passade så bra med mina kläder. Sen frågade han en gång om jag visste vad svart symboliserade. Och det visste jag då inte. Förruttnelse svarade han. Av någon anledning så kändes det inte lika kul att ha helsvart efter det. Men jag fick i alla fall bra betyg av läraren.

