Kommer ni ihåg svininfluensan? Den som hela befolkningen skulle vaccineras emot? Det var kostsamt – och frågan är vad det egentligen gjorde för nytta. Vissa bieffekter tycks det ha gett också men det är svårt att säga så här tidigt. Och hur mycket det räddade folk är också svårt att säga. Men man gjorde sitt bästa att skrämma upp folk i alla fall. Jag var inte helt bekväm med att vaccinera barnen – men i slutändan så blev sambon och barnen 6 & 2 då vaccinerade. De körde första sprutan, men inte den andra. Själv vaccinerade jag mig inte. Det blev inte av. Eller ja, ska vi vara riktigt ärliga så kan jag alltid finna något som är viktigare än att ta sprutor. Även om jag själv inte var så orolig så var det ju risken att smitta de som var i riskzonen. Jag vet att just detta var anledningen för många.

Ingen av dem jag känner har fått problem efter sprutorna – och tydligen dog inte heller jag av det hela. Jag blev inte ens förkyld under den tiden.

MEN när man då läser om en annan sjukdom som är på intåg TBC så finns det en helt annan mentalitet från de styrande. Vi vet att denna sjukdom kommer från vissa länder. Alltså borde det väl inte vara så svårt att göra en hälsoundersökning av människor från dessa länder. Eller är jag helt fel ute med det? Men nej, nu är det integritetskränkande att göra sådana tester. Eller vad man nu har för argument. Att det skulle ha med kostnaden att göra känns lite skrattretande i sammanhanget…

Och är det så att de har denna sjukdom så är det givet att de själva kommer att söka hjälp. Citat från Göran Hägglund på frågan om att det bara är 38% av de som kommer så tar emot en undersökning.

Jag tror att det är så att varje person som kommer till vårat land är angelägen om att få en hälsokontroll om man har skäl för att anta att det är så att man är bärare av en allvarlig sjukdom.

Hur tänker man då? Jag har i många fall stor respekt för Göran Hägglund, men här känns det väl som han applicerar sina egna erfarenheter och kultur på andra människor. Alla människor kanske inte har samma erfarenhet. Kanske är de också rädd att de skulle bli utkastade om det visar sig att de är sjuka? Vem skulle egentligen vilja visa negativa sidor i den situationen? Och självklart skulle jag söka hjälp om jag trodde jag hade en allvarlig sjukdom – men det skulle nog ha gått rätt långt innan dess. Och eftersom vi nu pratar smittsam sjukdom så borde väl varningssirenerna snart ljuda?

Vi har redan erfarenhet av att den svenska primärvården ännu inte är förberedd på dessa nya sjukdomar, så risken är väl att det inte kommer att hjälpa att de senare går dit med sina bekymmer – när de redan är ordentligt sjuka.

Gör vi en screening på TBC så innebär inte det att vi kastar ut den sjuke, men vi kan få möjlighet att ta hand om personen och ge vård samt förhindra smitta andra människor. Vilket kan bli mindre kostsamt i längden – istället för att börja massvaccinera alla svenskar för alla de nya och nygamla sjukdomar vi får in med alla som kommer in i landet. Men det är väl så att det dröjer ganska lång tid innan problemen når politikernas barns dagis. Och tyvärr är det väl då som man kommer börja ta upp diskussionen.

