Etiketter

, , ,

Om man inte tjänade hutlöst med pengar så skulle folk inte vara intresserad av att bli politiker. Och det är väldigt svårt för en ex-politiker att få jobb (i samma löne härad skulle jag tro att man menar då…av någon anledning söker de säkert inte jobb på snabbköpet) så alltså måste man ha dessa fanatiska villkor efter deras tid som aktiva politiker är slut. Enligt vissa för att deras politiska färg ligger dem i fatet (en ex-sosse sa det) man kan fundera på hur bra intryck de då gjort som politiker.

Jag hörde på radion intervjun med en del av dessa människor. Man frågade en person hur han såg på sitt beteende – jag tror det var han som tog ut vinst, frun tog ut arvode från bolaget och han kammade hem pensionen. Det du inte något moraliskt fel i det du gör? frågade reportern. Jag gör inget olagligt. Säger politikern och undviker att svara på frågan. Precis som Annika Billström som hävdar att det handlar om hennes privatekonomi – och att hon följer reglerna. Regler som då satts upp av – just det: Politiker. Och nu har vi då en 23-årig drönare som bestämmer sig för att sitta kvar i riksdagen som politisk vilde. Han kommer inte kunna påverka ett skit. Ingen vill ha att göra med honom från något parti. Men det finns inget sätt att bli av med honom.

Inte heller han ser säkert några moraliska problem att göra det han gör – han följer bara regler. Kanske dags att se över lite allmänna regler när det gäller våra ”folkvalda”?

Och tyvärr är det ju så har man tidigare märkt att politiker inte ens behöver vara på mötena, voteringare eller vad det nu görs. Men oavsett vad de åstadkommit så har de tydligen rätt att leva gott på skattebetalarna. För att de har ett så viktigt jobb. Ett så krävande jobb.

Till skillnad då från lärare som har hand om de unga. Till skillnad från vårdpersonal som går på knäna tack vare korkade beslut från dessa viktiga politiker.

Kanske vi skulle ifrågasätta lite mer vad vi får för våra pengar. Kanske det då skulle vara intressant för andra att bli politiker som faktiskt brinner för frågor – och inte önskar spendera pengar. Kanske människor med känsla för pengars värde och att man faktiskt klarar sig med betydligt mindre i månaden lättare skulle förstå resten av samhället? Idag får vi ett klass samhälle där människor som lever på 50000 och mer ska diktera hur en familj som ska klara sig på en inkomst på kanske 15-25 000 i månaden. Och de pratar om att man ska dra åt svångremmen när det blir bistrare tider. Det är tufft att betala skatt. Bara det inte gäller dem själv naturligtvis. För de är ju så viktiga. Jag kan välja att gå ur svenska kyrkan och inte betala skatt. Kan jag få välja vart mina pengar ska gå till? Till avdankade politiker som inte har förmågan att få ett nytt jobb efter sin viktiga tid i riksdagen eller kommunen – eller till en svårt sjuk stackare som inte längre täcks av försäkringen? Min gissning är att jag har råd med åtminstone 3 sjuka mot för en ex-politiker. Och då skulle  jag välja dem.

