Etiketter

, ,

Ibland är det ok att spela på fördomar. Typ när man tar reda på att den svenske ”medelmördaren” är en man som super och sedan drar kniv. Det är tydligen han har gemensamt med finnar. Jag erkänner att jag tycker sådant är intressant att läsa. Men det känns lite fel när det bara är fördomar mot nordmän som man får prata högt om som får bevisas i tryck. För de flesta som läser inser ju trots allt att när man skriver i rubriken ”svenskar och finnar dödar med kniv” så handlar det inte om alla svenskar. Faktum är att det inte är en så här jättestor procent som mördar.

Men när det kommer till andra nationaliteter om de nu har kommit till Sverige vill säga så får man inte på något vis visa några siffror och statistik. Om de däremot befinner sig långt bortifrån landet så är det ok att kunna vara rätt så ärliga i sin kritik. Till exempel mot Saudiarabien. Men om någon kommer hit från dessa länder så har de säkert under resans gång spolats av alla de tankar om sharia och dödstraff på kvinnor som inte är dygdiga samt homosexuella. Det är inte klokt hur man kan förändras av att resa.

Jag tror faktiskt att liksom svenskar är majoriteten av de som kommer hit inte våldtäktsmän eller mördare. Men just denna tystnad som dånar när det handlar om integriteten, eller svaret ”rasist” som ges till folk som efterfrågar statistik bidrar till konflikter och rädsla för de främmande. För vad man än säger så VET vi att en del som kommer hit anser att svenskar är ok att råna och våldta. Det har vi sett en del säga i tidningar. Men det tas inte upp mer. Det ses som ungdomligt oförstånd. Möjligen. Men jag känner folk som har våldtagits. Jag känner folk vars barn har rånats. Jag har hört om såren från dem som drabbats. Vi måste få ett öppnare demokratiskt samhälle i Sverige där man faktiskt öppet vågar säga dessa saker – öppet vågar se statistiken. Vilka begår brott? Hur ska vi hjälpa samhällen med problem? Segretion är ett problem ja. En del begår brott för att de är fattiga och är utanför. Visst. Tyvärr kommer de inte att komma in i samhället för att de begår brott. Och jag kan kanske förstå vissa brott utifrån dessa förutsättningar. Till exempel råna en bank för att få pengar. Men hur blir någons situation bättre av våldtäkt? Av att mörda någon annan? Att slå sönder affärer? Kasta sten på utryckningar? Tända eld på skolor? Hur blir din situation bättre att förstöra i din omgivning? Hur blir det bättre för din granne som försöker driva en affär?

Vad händer när någon påtalar problemet med de unga, vad händer då? Jag har varit med om en polis som sett en ung kille kasta sten på något. De tar hem honom till hans mamma. De förklarar vad som hänt. Den unga säger något på sitt språk och föräldern säger: Ni ljuger. Han säger att ni hittar på det. Man kastar en massa skit på poliser – men vem skulle orka med detta? Hur orkar lärare som påtalar saker och blir misstrodda?

Grejen är den att precis som jag känner folk som har drabbats av problem med nysvenskar så känner jag också en hel del både via jobbet och som föräldrar till barnen på dagis och i övrig bekantskapskrets en hel massa trevliga och sympatiska personer som valt att göra Sverige till sitt nya hemland. De kallar sig väl inte svenskar även om den anser sig vara del av det svenska samhället. Men det är väl på samma sätt som jag oavsett om jag flyttar ifrån Sverige eller stanna kvar så kommer jag alltid i grund och botten vara svensk. Men jag tror att liksom det är ett fåtal av män som slår kvinnor i sina relationer, fåtal av kvinnor som slår sina män, så finns det ett fåtal av de som kommer in från vissa områden som faktiskt begår brott. Kan vi inte börja titta på dem med snart? Att debatten inte vågar föras är en nackdel av många orsaker. För att innan vi erkänner problemen så kommer vi inte hitta någon lösning. Och så länge man mörkar sanningen så blir folk än mer otrygga och rädda för de främmande.

