Etiketter

,

Att lämna barn tidigt på dagis (sorry, ni har fått mig att sluta säga negerbollar, men dagis tar ni inte ifrån mig!) fungerar oftast bra. Men som mamma kan man då och då möta en attityd om hur dålig man är som mamma. Att man sätter karriären (eller ja, i många fall jobb och en fast inkomst) framför barnet. Själv blev jag arbetslös under mammaledigheten eftersom jobbet outsourcades och mitt nästa jobb kanske var lite längre bort och gav längre restid än jag kanske optimistiskt räknade. Så det blev längre dagar än beräknat för barnen då. Men det var mest tidiga mornar då, och sen så hämtade sambon dem vid 17-tiden. I längden fungerade det väl inte så jag bytte jobb, och fick bättre dagar. Alla nöjda och glada.

Men nu läser jag då om en annan mamma som jobbar kväll. Hon får då lämna barnet till ett dagis och så transporteras barnet till ett kvällsdagis. Och transporten sköter då dagis. Eller ja, de hyr in taxibil som får skjutsa barnet. Och i det här fallet så hade man skickat en ettåring ensam i taxi till nästa dagis.

Förskolan hävdar att det är rutin att barn åker själva i taxi, men då brukar barnen oftast vara fyra, fem år.
Kommunen har nu beslutat att ändra rutinerna och att någon i personalen måste följa med barnen i taxin.

Jag funderar hur man tänkte när man bara forslar ett barn med någon för den okänd till ett annat ställe. Finns det kända människor där hon lämnades? Jag undrar hur man i personalen som skickade iväg henne tänkte? Reagerade man själv på det, eller var det bara skönt att äntligen få gå hem?

Från JNytt.se

Mamman reagerar kraftigt mot att flickan skickades ensam med en taxichaufför. All personal på en förskola kontrolleras mot brottsregistret, någon kontroll av taxichauffören har dock inte gjorts.
– Det kunde ha varit vem som helst som körde, en sjuk individ, säger mamman till tidningen.
Jönköpings kommun ska nu ser över sin rutiner och sluta skicka barn ensamma i taxi.

SR, DN, SVD, Aftonbladet, Expressen

Uppdatering 8/10: Här kan man läsa mammans egna berättelse om vad som hänt.

