Det kommer fram fler och fler uppgifter om bidragsfusket. Det är tydligt att det har påtalats. Inte bara i somras utan även 2009. Men Juholt vidhåller misstag. God tro när man köper saker finns inte mer – men tydligen kan en politiker få vara hur godtrogen han vill. Och jag undrar hur sossarna känner sig. Vissa personer säger att han troligen får sitta kvar – på grund av könsaspekten och jämför med Mona Sahlin. Men sorry, det handlade inte bara om Toblerone i det fallet. Och det slutade heller inte i och med Toblerone. Och även efter detta valdes hon till partiledare. Smart där. Och resultatet visade sig i undersökningar som visade att det var en majoritet bland socialdemokraterna som hade mer förtroende för Reinfeldt än Sahlin. Jag skulle vilja ha en liknande undersökning nu. Vill man jämföra så kanske man mer ska dra upp de ministrar som avgick efter TV-licens skandalerna. 

Riksenheten mot korruption granskar Juholt

Sedan februari 2007 har Håkan Juholt låtit riksdagen betala hela hyran i den lägenhet som han delar med sin sambo Åsa Lindgren. Sammanlagt har skattebetalarna betalat 320 000 kronor för Håkan Juholts lägenhet.
/../
– Håkan Juholts assistent skickade in en avi som visade att han fått höjd hyra. Då kontaktade vi honom för att fråga om allt var korrekt, alltså om vi verkligen skulle ersätta honom för hela hyran, säger enhetschefen Marianne Bjernbäck.
Men den 13 september skickade S-ledaren in en ny blankett om att han ville ha 7 255 kronor i ersättning varje månad. Då ifrågasatte riksdagsförvaltningen på nytt om han bodde ensam i lägenheten. Juholts månadslön som S-ledare är 144 000 kronor.
Håkan Juholt var märkbart tagen när DN i går eftermiddag träffade honom för en exklusiv intervju efter ett möte med partiets Verkställande utskott (VU). Han säger sig inte känna till att riksdagsförvaltningen hörde av sig redan i somras.
– Jag har inte uppfattat den frågan. Jag har skickat in hyresavin, namnen på oss som bor där och beloppet som hyran är på. Jag har inte uppfattat det som att jag fått frågan om vi är en eller två som bor där, säger han.
Hur påverkar detta förtroendet för dig?
– Det skadar oss politiker som kollektiv, eftersom det finns en bild av att vi roffar åt oss. Men till syvende och sist handlar det om politikens innehåll. Det är jag helt övertygad om.

Ja, det skadar er kollektivt – och det visar att bilden är rätt. Det finns liksom två alternativ. Antingen är du en girigbuk som inte ens orkar göra ett bra jobb och bara är intresserad av pengar. Eller också är du så enormt blåst och korkad vilket skulle kunna förklara alla svängningar i politiken och varför budgeten blir som den blir. För vad är din politik egentligen? I slutändan så vägrar du stå bredvid SD och presentera budgeten. Sorry, jag köper inte det argumentet. Ingendera av alternativen pekar på någon som borde vara partiledare – och framförallt statsministerkandidat.

Det klokaste Juholt kanske sa var apropå att han fick erbjudande om partiledareposten. Men trots detta svarade han jag, vilket förtar klokheten (men nog tror jag att alliansen jublar…)

”Oj! De är inte kloka. Jag är alldeles för yvig, ostrukturerad – jag har inte en personlighet som passar för att ha ett sådant ledande uppdrag. Jag vet det, jag känner mig själv väldigt väl. Jag ser det som helt otänkbart. Jag har varken kapaciteten politiskt ­eller socialt att ställa mig först i Sveriges största politiska parti. Jag inser min begränsning.”

Jag kan inte riktigt smälta ändå när man läser en massa ledare att det verkar som man är rätt försonande och vill vända blad. Hallå, det handlar inte om hans privatekonomi och att göra misstag. Det handlar om en människa som utan tvekan ser till att roffa åt sig så mycket som möjligt. Vi är inne i en svag ekonomi, folk är rädda och osäkra. Vi ser hur man minskar pengar på gamla och sjuka. Att man ”personaloptimerar” på fängelser. Att barngrupper på dagis är stora som sjutton. Och nu vet vi var pengarna som vi arbetande går till. Det går till gamla politiker som tycker att just de har gjort det bästa för Sverige. Eller någon pajas som kan le glatt och bara prata på och slänga fram en budget ”huller om buller”. Och vi vet att denna man, om han försvinner, likt förbannat kommer få betala lika mycket för honom i fallskärm. Och enligt min ringa mening så är det så långt ifrån ok man kan komma.

DN, SVD

Uppdatering 14:00: Kan inte låta bli att lägga till lite länkar. Till exempel Juholt storsatning mot bidragsfusk, och K-G Bergströms inlägg om att han är en lika god kålsupare som Mona Sahlin. Vill bara tillägga apropå debatten om att stackars Mona missgynnades för att hon var kvinna så får vi inte glömma vilka som försörjde henne under hennes time-out. Och sedan så fick hon ganska lång chans som partiledare – trots att de flesta borde ha sett vartåt det barkade. Men hon stannade nog kvar längre i slutändan tack vare att hon var kvinna. Men frågan är hur man ska göra med Juholt. Vem har förtroende för honom? Tack till Jerry för de nya länkarna.

