Etiketter

– Hennes omdöme ska leda all krishantering som berör regeringskansliet. Hon ska trycka på knappen till ett arbete som hundratals, kanske tusentals anställda i myndigheter ska vara inblandade i. Det är en unikt central uppgift i hela nationens krishantering som förutsätter att man har absolut största förtroende och bästa tänkbara omdöme.

Detta sa alltså Håkan Juholt om Ulrica Schenström en gång i tiden. Ulrica fick gå. Nu är det klart att Håkan Juholt, eller partiordförande, sitter kvar. Kul för honom. Eller kanske i alla fall lukrativt…Mindre kul för alla socialdemokrater, de som verkligen tror på ideologin och att de kan förändra. Men det är intressant att se att en person i Schenströms ställning kräver att man har det största förtroende och bästa tänkbara omdöme. Kanske jag inte skulle ge det betyget till Håkan själv. Citatet hittade jag hos Anybody som hittat det hos den Hälsosamma ekonomisten.

Behövs det egentligen förtroende och omdöme hos en partiordförande för Socialdemokraterna? Det ser ut som svaret är nej.  De kan tydligen vara tämligen inkompetenta men få sitta kvar. Om de inte fungerar anställer man några fler som kan hålla rätt på honom. Så han blir en välbetald galjonsfigur bara. Han måste själv avgöra om han får gå eller inte. Bra där. Kanske därför kvinnor oftare går? Lite mer självinsikt och tankar på det stora hela än bara på sin egen person? Tankar på omgivningen och familj som får ta del av sleven när drevet går? Inte vet jag, men själv kan jag väl i det fallet tycka att det är kvinnornas sätt som är bättre. Själv kan jag väl tycka att kritiken mot Ulrica var större än brottet befogade. Mona Sahlin fanns det mer än Toblerone, men jag tyckte väl då när det kom fram att det var överdrivet. Men nu är det väl så att sådana saker är inte en gångs företeelse. Ofta handlar det om ett beteende. Och Mona Sahlin försvann fort. Men hon kom tillbaka igen, och det visade sig att det fanns mycket fler detaljer.

Jag vet inte om Juholt sitter kvar till 2014 eller inte. Jag bryr mig egentligen inte längre. Jag vill ändå inte att de ska vinna – så vill de ha en clown så go for it. Oavsett vad man kommer fram till så kan jag inte se att man kommer få mig att byta åsikt om honom. Å andra sidan var väl risken inte så stor att jag skulle välja S från början, så jag är väl rätt ointressant som väljare med för dem. Men lite kul att man fortsätter hitta saker. Tydligen så kan han berätta lite historier från sin ungdom som är rätt färgstarka – dock inte sanna. Men vem orkar hålla koll på sanningen om man har en bra fantasi? Men lite intressant att frågan om lögnerna kom upp redan innan det här med bostadsbidraget. Bara inget jag noterat då.

Håkan Juholt räds inte att skarva med sanningen. Han uppger att han fått 800 svar på sina kontaktannonser på nätet. Andra mustaschprydda medelålders byråkrater från Oskarshamn skulle kunna intyga att detta är omöjligt. Han säger sig ha fått 3500 grattis-sms när han tillträdde som partiledare. En fantastisk siffra, men tror någon att han suttit och räknat sina sms? Han påstår att Oskarshamnsborna kallar honom ”deras fjärde kärnkraftverk”, ett smeknamn som ingen annan verkar känna igen. Juholt ljuger medvetet om småsaker.

Vad har Socialdemokraternas ledare själv att säga om detta? Håkan Juholt hävdar att han har en tendens att tala med ”halva meningar”. Så kan man också kalla det. Lögnen har många namn.

Även andra har noterat hans glidande sanningar. Men trots allt detta anser alltså 51%- en svag majoritet av Socialdemokrater att han bör sitta kvar. I’m impressed.

Uppdatering 17:30: Och kan vi i och med konstaterandet att drevet mot Juholt kan vara det hårdaste som drabbat en politiker en gång för alla få slut på diskussionen om skillnader mellan hur kvinnor och män hanteras? Ingen kan tydligen avsätta Juholt utan det måste vara frivilligt (märkligt om det är sant) så att han är kvar beror inte på att hanteras varsamt av media för att han är man- snarare att han har elefanthud eller kanske mer är som en gås som vattnet rinner av.

