Etiketter

Läser om trenden matkassar som har blivit poppis nuförtiden. Något jag själv är helt lyrisk över. Jag blir rätt tråkig när det handlar om mat och hamnar ganska snart i vissa trygga maträtter som jag håller mig till. Ibland hittar jag olika recept och gör matlista vilket håller sig en stund – och sedan blir jag så trött. Det är tröttsamt att handla, att planera för att inte tala om laga själva maten. Jag gillar heller inte fisk så mycket så där har jag hållit mig till lax. Det går åtminstone att äta. Barnen däremot älskar fisk, så jag har väl försökt att få ihop någon typ av lax en gång i veckan i alla fall.

Jag har länge drömt om ett sätt att få avlastning. Städning hemma? Ja, tack. Överlycklig när Rut infördes, sen var jag lite orolig till valet att det skulle tas bort innan jag hann komma till skott. Och än idag så har det inte blivit något av med det.På något sätt så bär det mig emot att ha någon annan som kommer hem och städar hos mig.

Men så såg jag då dessa matkassar, och hittade ett erbjudande på Linas Matkasse. Instant success. Sen dess har jag ätit sej, kolja och rödspätta – och det fungerar faktiskt. Barnen tycker att det är spännande och gillar att titta på recepten de med för att se vad som planeras. Och visst är det saker som de inte ätit, men oftast har de varit positiva och vi har efter 5 veckor nu en lista på maträtter som vi ska ta en vecka när vi har besök och alltså inte kan använda matkassen.Det är dessutom bra och tydliga recept så inte ens jag misslyckas. Så mycket i alla fall. Och det tar inte så lång tid själva tillagningen då. När man skulle göra rotsaksgratäng tog det en hel evighet att skala och skära upp rotsakerna.

Det roliga är att man märker att det här med matkassen också påverkar diskussioner på skolan. Äldste sonen kommer hem och pratat om kompisen G som har en annan typ av matkasse istället – och funderar på om vi inte ska prova den med. Och kompisen E pratar sig varm om sin variant.

Just när det gäller mat måste jag väl säga att jag är lyckligt lottad. För mina barn äter faktiskt det mesta. Även om jag nog tyckte de kunnat ätit mer av rotsakslådan som jag ägnade så mycket tid åt. De har inga förutfattade meningar om att de inte gillar saker. Med tanke på hur jag själv var som barn och knappt åt någonting så har jag väl haft mer tur än min mor tycker jag förtjänar 🙂

1 av 3 dissar kassen enligt DN. Lustigt nog visade det sig vara 2 andra på mitt jobb som körde kassen. En har väl i princip bestämt sig för att ge upp. Varken mannen eller dottern gillade konstigheter som matvete och kikärter.

