Etiketter

, , ,

Är det någon som är förvånad över att man inte planerar ändra de – hm – något gynnsamma regler som gäller för politiker? Visst är det populistiskt att tänka sig något sådant…för att ändra förutsättningarna retroaktivt för dessa trogna politiker är verkligen inte anständigt.

Det fanns många tankar som rörde sig i huvudet på mig när jag hörde Ingela Gardner-Sundström från SKL prata om detta på radion. Anständigt tänkte jag. Tänker på kraven på greker att förlänga pensionsåldern. Inte något de heller förväntat eller planerat. Men svenska politiker, liksom vi svenskar, tycker att det är rätt självklart. Varför ska vi bekosta andra länder som har mer gynnsamma regler än oss? Solidaritet – ja! Men då ska vi i alla fall ha lite lika villkor. Vissa företag får du välja mellan sänkt lön – eller uppsägningar. Det är bara att bita i det sura äpplet. Vi lever i osäkra tider – det är svårt för många, jag läser om företag som lägger ner. Men som medborgare har jag ingen talan när det gäller besparingar för kommuner och stat. Och jag får inte någon information om hur mycket pengar de spenderar på sig själva.

Ja, rent allmänt är det inte ok att retroaktivt ändra regler- men någonstans måste även politiker inse att man måste lägga till ändring. Och en snabb åtgärd är väl då att om man själv säger upp sig så ska man inte få leva på dessa förmåner. Hur många som säger upp sig får a-kassa direkt? Nej, har du ingen ny försörjning på G så får du så lov att acceptera den karens som finns. Det kan kännas tungt. Been there. Men ibland är det ett bättre val.

Redan när jag hörde att man skulle se över reglerna så skrattade jag för mig själv och tänkte att resultatet kommer bli ungefär som det visar sig nu. Ingen är intresserad av att ändre reglerna. Suprise.

Men frågan är om våra politiker är så värdelösa att de inte kommer ha något värde på arbetsmarknaden efter sitt politiska liv. Är det inte ett problem? Är det ett bra avstjälpningsställe för missanpassade individer som inte kan förväntas ha ett riktigt jobb? Är det verkligen ok att ha sådana politiker? Är det anständighet?

Är det någon som är förvånad att det enda parti som faktiskt protesterar mot detta är V? Alltid roligt att se att vi för en gång skull är överens.

Apropå anständighet så googlade jag på den kära Ingela Gardner-Sundström och hittade lite intressanta artiklar apropå ämnet anständighet. Som att höja makens lön, och annat, dessutom kan jag förstå problematiken med jobb.Men om man vill läsa hennes egna ord om pensionen så har hon skrivit ett blogginlägg den 21 september.

Läser just dessa rader:

Och det är egentligen det frågan borde handla om. Hur ska ett sådant skyddsnät för förtroendevalda se ut för att understödja människors möjligheter att ta sig an det politiska uppdraget men samtidigt få stöd att gå vidare när detta uppdrag upphör. 

Fast en del av dessa pengar kanske kunde läggas på skolan, barnomsorgen, äldrevården. Finns mycket problem där och jag brinner mer för dem än för stackars politiker som inte kan hitta ett liv efter detta.

Politikerförakt? Ja, jag börjar mer och mer känna att när jag hör vissa människor (framför allt vissa S) prata om solidaritet så ler jag lite beskt bara. Yeah right. Och Ingela Gardner-Sundström är ett praktexempel på varför jag aldrig skulle rösta på M. Det finns många vettiga människor, jag gillar Maria Abrahamsson och Mary X Jensen skarpt, och även Anders Borg. Men det finns för många moderater som faktiskt inte ens verkar skämmas för hur de utnyttjar andra. Min första erfarenheten var väl en MUFare hemma (advokatsdotter) som var bland de mest egocentriska jag träffat på. Det faktum att hon om någon annan uttryckte ”hon är ju nästan lika egocentrisk som jag” var väl det enda positiva jag sett hos henne, tydde liksom på viss självinsikt. Men om man inte är beredd att förändra – vad hjälper insikten då?

Så, i vanligt ordning man kan inte dra alla över en kam. Men jag kan notera att det är väldigt få som har ställt upp och sagt. Självklart inte. Varför ska jag utnyttja detta? I ekots granskning så pratade de med en bonde från Centern som inte utnyttjat förmånerna då han tyckte han kunde klara sig på sitt jordbruk. Jag kommer inte ihåg hans namn – men honom fick jag förtroende för. Så varför inser inte fler människor att om de vill vara populistiska och vinna folket stöd så vore detta en smart fråga att driva. För det skulle tyda på ryggrad och att leva upp till sina ideal. Men istället för att vinna röster genom detta så håller man en låg profil, för i slutändan så är det number one man vill hålla om ryggen.

Uppdatering 22:25: Vill gärna lyfta fram även en sosse som jag tycker verkar vettig, Johanna Graf. Så det finns bra människor även hos S, även om jag när jag botaniserat bland s-info bloggarna nog tyckt det var lite tunnsått av den varan. Ofta lite för mycket klappa varann på ryggen och pösa över sin egen ”godhet” och sina ideal.

