Etiketter

, ,

Ibland känner jag mig riktigt, riktigt gammal. Framförallt då när det kommer till pengar. När jag var liten vet jag att man pratat om ett- och tvåöringar. Det var tydligen sånt som fanns för länge sedan. Nu inser jag plötsligt att under min livstid har jag sett 5, 10, 25 och 50-öringar försvinna. Mina barn fattar knappt vad man säger när man pratar om ”ören” längre. Nu var det i ochr h för sig inte alltför länge sedan 50-öringarna försvann. september 2010 säger Wikipedia i alla fall, och det kan nog stämma bra.Jag har inte riktigt insett det ännu, och det ligger nog några 50-öringar här och var och skräpar hemma.

Nåväl. De har då försvunnit som mynt, dock inte som räkneenhet. Så det är fortfarande poppis att sälja varor för 9,90 istället för att skriva 10 kr. Det ser så mycket bättre ut. I dag var jag och handlade på en affär med en massa rea.

Jag köpte då lite prylar för 59.50, st st för 69.50, 79.50. Enligt min beräkning så skulle det då bli 278 kr. Men istället blev det 280 kr. Eftersom personen i affären manuellt slog in det avrundat till 60, 70, 70 & 80. Känns lite fånigt och småsnålt att irritera sig, så jag sa ingenting om det. Men i mitt tycke så ska man ge det faktiska priset. Bara sådana här småsaker som jag kan störa mig på.

