Etiketter

, , , ,

Hörde något på radion som jag blev alldeles chockad av igår. Det var en skola i Uppsala som själva utredde en stöld. Och jag blev väldigt upprörd över detta – varför inte anmäla. Jag kände alla de vassa argumenten rada upp sig; tills jag hörde fortsättningen.

”…efter att polisen lagt ner sin stöldutredning i brist på bevis.”

Oookey. Då kom det hela i ett annat ljus för mig.

Och jag lyssnar på vad polisen säger:

– Det är polisen som ska utreda brott och hamnar man i ett läge där det inte går att styrka stölden ska heller ingen annan utreda det. Det är en fråga om rättsäkerhet som vi värnar mycket om i det här landet, säger Christer Nordsrtöm på Uppsalapolisen.

Ja rättsäkerheten värnar vi om. Vilket är bra. Men brottsoffer skiter vi högtidligen i tydligen. Så kanske är det så på en skola att någon inte vill tjalla för polisen om att de vet att det är A som stulit mobilen. Kanske för att man inte vill sätta dit en kompis, eller vara rädd att få dåligt rykte som golare? Om man då kan informera personal eller så på skolan och de konfronterar personen. Och det leder till att offret får tillbaka sin mobil, vittnet slipper vittna, och gärningsmannen får de facto inget straff utom att det kan vara pinsamt att folk vet att det var h*n.

Jag har svårt att bli upprörd. På något sätt har polisen misslyckats här av olika anledningar, men man skuldbelägger skolan för att faktiskt bry sig om sina elever. Jag undrar hur försäkringen för en mobil blir om polisen säger att det ” inte går att styrka stölden”?

 Än mer tragiskt är att jag lite tidigare hörde ett annat reportage på radion om en trygghetsgrupp som samlas för att skydda en trappa där det sker mycket brott.

Och jag hör vad man säger från polisen inslaget:

Polisen kan inte ta ansvar om det blir något fel…för det kan vara farligt. De ska inte ingripa. Man kan ta till våld som man inte får göra. Ordnade former måste det vara.

Självklart är det ju som killen säger i slutet på inslaget – det är mer preventivt syfte. Vilka ger sig på att råna någon precis bredvid andra människor? Men just det här polisen säger. Man får inte ingripa då det kan bli fel. Jag vet att man pratat att det ska vara straff ibland på om man inte ingriper om man ser någon misshandel – men känns det inte som man får lite dubbla budskap ibland? Vad får och får man inte göra?

Men jag funderar vidare på det här man tjatar om: Skolan ska polisanmäla. Och tyvärr blir följdfrågan i Sverige idag:  För att? För att man ska kunna säga att ”inte går att styrka stölden” och lägga ner utredningen? Med tanke på hur de ansett tidigare att man kan skriva avskrivet som uppklarat så känns det väl inte så upplyftande. Men kanske det kan ändras.

Men om vi nu ska anmäla saker som sker i skolan – då ska det kunna finnas en tilltro till att polisen gör sitt jobb. Om det finns utsatta områden, då kanske polisen ska göra sitt jobb därmed med tydlig närvaro. Inte klaga på de som faktiskt gör sitt bästa för att förbättra saker och ting, och tänka på sina medmänniskor. Det känns som offren glöms bort väldigt mycket. De som utsatts för ett brott.

