Etiketter

, , , ,

Har blivit lite för mycket ensidigt en stund nu så jag pausar från allt vad teater heter. I alla fall sådan teater, jag kan fortfarande fundera lite över min nästa event. Brukar försöka köra en musikal om året – i år blev det Romeo och Julia. Nästa år funderar jag på Dirty Dancing. Fast jag är lite tudelad – kan man verkligen göra en musikal av det? Hur fungerar Dirty Dancing utan Patrick Swayze? Men vi får väl se vad det blir.

Andra sätt att rensa är att slösurfa runt och se vad man hittar. Jag skrev tidigare om det här med spel och har nu hittat en site som fungerar som en guide till alla olika sorters spelande. Jag har som jag tidigare skrivit haft en rädsla för att fastna i spelberoende. Jag inser nu att den rädslan är fullständing obefogad.Jag antar att det som nu kallas Spelautomater är de som jag tänker på som enarmade banditen. Jag minns hur mycket jag älskade att spela det som liten. Att dra i armen kontra trycka på en knapp är stor skillnad. Det är hur trist som helst att bara trycka på knappen. När man drar i spaken så har i  alla fall jag en känsla av att jag påverkar resultatet huruvida jag trycker hårt eller löst. Och dessutom – hela poängen med det för mig var att höra och se klirret av pengar som rasade ner till mig.

Försökte hitta en passande illustration till det här med enarmade banditer och pengar som ramlar ner – men fastnade istället för denna. Vill ha!

Fast kanske inte ändå 🙂

Blir för övrigt ibland lite lockad av Roulette. Jag har aldrig spelat det men det ser väldigt kul ut. Men litegrann känns det fel som online spel för mig. Det tar helt och hållet död på alla möjliga James Bond känsla man kunde ha. Jag hade en gång fått lite att spela Roulette för på en firma fest. Då tänkte jag verkligen satsa vilt. Men tyvärr var det så många andra som hade samma tankar så det slutade med att det inte blev något spel alls. Inser att jag är rätt svår att göra till viljes där. Online – för ensamt, i verkligheten, alldeles för mycket folk som stökar omkring. Men det är väl online jag skulle satsa på för jag inser att jag skulle nog inte fatta spelet. Nu med gratisspelet och enl liten snabbkurs på Roulette så förlorade jag i alla fall stort. Tills jag kom på den briljanta delen att satsa på udda och jämna tal. Då vann jag. Jag tror av någon anledning inte att det skulle löna sig i längden 🙂

Blackjack kunde jag också lära mig och jag läser jag att det är ett spel för matematiker så jag funderar på att lära mig det och spela med sonen så småningom. Kanske köra i samma fina tradition som när jag spelade poker med farfar när jag var liten med tändstickor som insats.

Jag saknar verkligen allt det där kortspelande som jag höll på med när man var liten. Skitgubbe (senare började vi använda namnet Vändtian istället – men skitgubbe lever kvar), Sjuan, Mas, visst, Hej Knekt. Mycket roliga minnen har jag från det. Men nu har jag glömt reglerna på en del.Men när jag nu sitter här och sorgset tänker på Mas så inser jag plötsligt att nu äntligen kanske jag kan få reglerna igen. Och visst kan google hjälpa :).  Men det känns lite sorgset då jag oftast spelade Mas med storasyster och farfar, och farfar är borta sedan länge nu.

