Etiketter

, ,

Igår beklagade jag mig ju lite över min sons ovilja att läsa. I dag så fick jag väl äta upp det. Han har nu hittat fram det set Hooked on English som jag fyndade på en sån här loppis en gång. Köpte den oöppnad för 80 spänn. Under dagis tiden så var sonen väldigt intresserad av engelska, och då det var många engelsspråkiga i gruppen så hade man en lärare som då pratade med de andra barnen med. Så vi körde väl igenom delarna 1-5 då. Det här var för ett par år sedan.

Sen tappade han intresset och vi lade undan det hela. Men nu har han då hittat fram den igen och läser då orden som står skrivet på lapparna. Så när han väl vill så är det inget probem med läsningen. Han tar det på bra engelska dessutom. Men han är lite trött när det kommer till repetition märker man.Så vi får se hur länge han orkar om det bara är idag som han vill köra eller om han vill fortsätta senare.

Han läste även en av de där superlätta böckerna obehindrat för lillebror innan vi satte igång TV för honom. Men jag funderar lite mer över det här med att läsa högt. Jag har själv aldrig varit förtjust i det. Kanske är det anledningen till att han blir ofokuserad och tappar intresset för vad han läser? Jag märker själv att jag försöker läsa flera ord tidigare när jag läser högt vilket gör att jag känner mig lite osynkad ibland och har svårt att veta var jag var när jag tappat tråden av någon anledning. Jag vet inte riktigt när jag började med de olaterna – men jag misstänker att jag även hade det redan under högläsning i klassen. Jag läser så mycket snabbare i huvuded än när jag måste använda rösten.

