Etiketter

, , , , , ,

På den tiden jag inte ville ha barn så hade jag ändå en bild av en dotter jag skulle få. Enormt söt som liten och strålande vacker när hon blev större, självklart, långt blont hår som jag skulle kunna få göra frisyrer på. Nu fick jag ingen dotter, och hade jag fått en så hade det nog varit en sådan som mig. Kanske inte det änglalikt söta, definitivt inte en strålande skönhet som vuxen, och skrek rakt ut när en borste kom inom 10 cm från håret. Så det hade nog varit bättre att skaffa en docka för dessa instinkter.

Nåväl. Ganska snabbt efter förlossningen så insåg jag hur lycklig jag var för att ha fått en pojke. Även om det kändes lite konstigt. Hur ska jag kunna uppfostra en son när jag hade så dålig koll på hur killar var? Men bara det här med blöjbyte visade ju att det var enklare med killar.

Och från början kändes det skönt att slippa vara rädd för våldtäkter. Eftersom jag är en person som gärna oroar mig så har jag alltid oroat mig för att detta skulle drabba mig (eller min äldre syster som inte hade vett att oroa sig hela tiden så jag måste oroa mig för henne…). Att få en dotter hade nog varit fruktansvärt för mig. För killar är det ju ingen risk för? Det är ju bara kvinnor och tjejer som far illa i samhället? Eller? Enligt vissa så verkar det vara så.

Jag insåg snart att det är en sanning med modifikation. Det misshandlas och dödas en massa män och killar med i samhället. Och är det inte något att oroa sig för att detta skulle hända mina barn med? Hur känner man sig efter att ha blivit rånad? När man upptäcker att man inte har kontroll, att folk kan göra vad de vill med än och man är chanslös? Jag har pratat med tre föräldrar som har vittnat om hur deras söner har förändrats efter rån. Hur de blir mer inbundna. Otryggare. Argare. Och hur de skyller på sig själv. För att det var så lätt. Att de inte gjorde motstånd.

Hittade detta via Avpixlat hos Aftenposten.

Jag lovar att som mamma så skulle det vara fruktansvärt att se min son på det sättet. Och det är en reell oro – liksom våldtäkter.

