Etiketter

, ,

Hamnade framför På spåret idag med sonen 7 år. Sista anhalten var Wien och en ledtråd var divan. Det förklarades med att det var Sigmund Freuds kända (kopierade) divan och Fredrik Lindström gjorde en kommentar om Penisavund vilket Luuk då kommenterade var lite obehagligt (eller hur han nu uttryckte) det. Sonen som inte reagerat på ordet penisavund lystrade naturligtvis till och frågade vad han menat. Så jag körde en liten psykologi för dummies. ”Det var en psykolog som trodde att kvinnor var avundsjuka på män och ville vara som dem”. Sonen skrattar till lite. ”Men varför då? Tjejer har ju snippa”.

Jag antar att jag kunde talat om för honom att eftersom han är kille så behöver han bara luta sig tillbaka och vänta på att bli VD eller styrelseledamot på något multimiljonärbolag. Som tjej hade det varit omöjligt. Det är ju så det går till. Det handlar bara om kön. I alla fall när jag tolkar Anna Laestadius. Men det får väl bli nästa lektion.

Uppdaterat 00:11: Finns så många som reagerat på Anna Laestadius så jag passar på att länka vilt. Matte-Matik, Medborgar X, Pelle Billing & Genus Nytt

Det bästa citatet hittade jag hos Ett städat yttre via Aktivarum:

Anna tog nog bilen hem så att hon slapp se de hemlösa. Ni vet de där som samlar burkar medan de väntar på högre lön och styrelsepost.

