Etiketter

,

Eftersom Catta hade funderingar om systemkameror så tänkte jag väl bidra med lite bilder och funderingar runt dem. Jag fick frågan om vaför jag inte lägger upp bilder i bloggen, men av mina 10-tusentals bilder så är de flesta av dem på mina barn, och sedan är det en massa blommor. Jag inser att jag inte tagit så mycket på solnedgångar och sådant sen jag skaffade digitalt. Kanske är det så att jag alltid har en känsla av att jag ska misslyckas. Att jag inte kan fånga helheten och därför ger upp direkt? Jag vet att jag många gånger har funderat på att ställa upp stativet, och ta någon bild, men så blir det aldrig av.

Nåväl, här är i alla fall lite av mina alster. Jag har många bilder som jag tar i fjällen. Jag hoppas alltid det ska vara det ultimata vädret när jag är ute så jag kan ta bilder. I slutändan brukar alla vy bilder tas på samma plats så jag kan jämföra över åren.

Men som sagt, de flesta bilderna jag tagit är då på blommor. Jag var nöjd med min första ordentligt bra digital kamera med. Det var en Nikon CoolPix, införskaffad oktober 2004. Lyckades några år senare förstöra den på något sätt. Jag blev nöjd med många av bilderna, som till exempel denna:

Å andra sidan fanns det begränsningar. Eller om det var jag som inte kunde utnyttja den till max, man vet aldrig. Jag tycker i alla fall att jag borde ha kunnat få till något bra av denna bild, men det blev bara blaj.

Tänk om jag haft min Canon där – helst med mammas makro objektiv. Skulle gärna vilja ha ett sådant, men det är ju dyrare än hela kameran. *Suck*.

Men bra bilder kan man få med makro i alla fall – och när jag lånat något någon gång så känns det nästan som det vore värt pengarna. Jag tror att både dessa bilder är med makro faktiskt.

Men det går även att få bra med objektivet som ingick med kameran. Visst är det lite läckert när blomman ser ut att vinka lite?

En annan levande modell som jag har är väl vår katt. Men det är svårt att fånga henne, visa hur mjuk hon är och de härliga färgerna. Smokey sa vetrinären vilket lät helt underbart. Mindre roligt i papperet sen. Trefärgad, mest grå. Just vid detta tillfälle så fick jag en hel del bilder och jag tycker nog det fångade henne ganska bra.

Men fördelen med att ha automatisk kamera är att jag kan låta kameran bestämma rätt bra själv. Dessa två bilder är tagna på Järvzoo med teleobjektiv och porträtt modul. Björnen befinner sig långt från mig – och ugglan är bakom galler ett par meter ifrån.

Sen har man fördelen med att köra automatiskt att man ibland bara vill ta en bild och absolut inte vill krångla. Som till exempel när en ekorre förvirrade sig in i lägenheten och gömde sig i ungarnas rum. Känns inte som läget att börja ställa in bländare etc där.

 

