Etiketter

,

Var tvungen att läsa en debattartikel i SVD i dag då jag läste rubriken: Det ska löna sig att hämta tidigt. Det handlade om dagis. Jag kan inte hålla helt med i deras retorik – på något sätt så får jag alltid en känsla av dömande av folk som har barn på dagis heltid när jag läser saker KD skriver om familjepolitiken.

Å andra sidan har de poänger:

Kostnaden för ett inskrivet barn i förskolan är i genomsnitt omkring 120000 kronor per år. Föräldrar som betalar maximal avgift står för cirka 13 procent av den kostnaden. Men de flesta betalar betydligt mindre än så, i genomsnitt ligger avgiften på åtta procent av kostnaden. Under den period då maxtaxan legat still har barnfamiljerna dessutom fått kraftigt förbättrad ekonomi genom reallöneökningar och sänkt skatt på arbete.

Barnfamiljer som arbetar har fått det bättre. Själv kan jag ärligt säga att jag har råd med mer. Jag noterar att jag redan i december 2009 konstaterar att jag skulle ha råd med högre maxtaxa. Och jämfört med lönen då och nu har det hänt en del – däremot inget på kostnaden av dagis.

Men sen är det frågan hur taket ska se ut. Ska man ha in/utcheckning av barn? När barnen i perioder är sjuka 5-10 dagar i olika förkylningar eller magsjuka så kan det väl kännas mindre roligt att betala ”fullt”. Så jag kommer väl följa deras arbete med intresse i alla fall. Kanske kommer det något vettigt förslag fram ur detta.

