Etiketter

, ,

Jag skrev för någon vecka sedan om bland annat Älvdalen som blivit känd i olika sammanhang. Hot om vite från skolinspektionen samt att de hade problem med att eleverna röstat på SD i skolvalet. Och nu har det kommit ännu mer godbitar från Älvdalen skola, hittat via Avpixlat.

I detta område där man inte kan utbilda eleverna och betala vite för detta – så måste man spara in på något. Så redan i juni så kom man fram till vad göra.

1. Vatten istället för mjölk. Inget problem för mig (eller mina barn) vatten till maten har vi alltid kört. Oavsett vad mjölkfrämjande säger så fungerar det bra. Men många svenska barn dricker mjölk så det kan nog bli problem att vända detta. Så jag är förvånad över att inte det protesterats mer.

2. Fisk som ej är populär kommer att serveras. – Den är bra. För att minsa matförbrukningen så tar vi mat som barnen inte gillar. Skitsmart. Påminner om min tid på gymnasiet, då det fanns filmjölk som alternativ till lunch. Utom på onsdagar då det serverades fisk, och då drog man in på alternativen då det blev för dyrt då alla tog det. Det var då jag lärde mig att man kunde gå utan lunch utan större problem.

3. De råvaror vi kommer att köpa är kyckling och kött från utlandet, som är billigare. – Ja, det låter väl vettigt ändå när man ska spara pengar. Helst vill man ha närproducerat mat och kött till barnen, men man måste ändå tänka på kostnaden. Men man kan inte låta bli att fundera på vad det kostar ändå.

4. Populära rätter tas bort. – Ja, precis, mat som de riskerar äta för mycket av ska man inte ha. Bättre tvinga dem ifrån mat på skolan. Kanske vi kan börja med vattgröt à la Oliver Twist till barnen med, tillsammans med fisken?

Detta klubbades tydligen igenom i juni, och ska börja gälla i januari. Känns som man verkligen försöker provocera fram någon reaktion på detta, på det sätt man uttryckt sig. Så jag hoppas väl att det kan bli lite bättre resultat. Det känns som eleverna i Älvdalen redan har problem med att elevernas skolgång.

Andelen elever som lämnar grundskolan med godkänt i alla ämnen har på ett par år sjunkit från 89 procent till 55 procent. Detta beror bland annat på en otrygg studiemiljö, för lite stöd till behövande elever och otydlig ledning på grund av täta rektorsbyten. /../ Skolinspektionens slutsats är att det brister hela vägen i Älvdalens skolverksamhet, både i kommunledningen och på skolorna.

Någon som tror att statistiken kommer att öka med hungriga elever som får kastat i ansiktet att man ska servera mindre av mat de gillar – och mer av det de inte gillar för att spara pengar?  Och läser man då att man ska ta emot ensamkomna flyktingbarn samtidigt som dessa regler för skolan kommer att gälla, visserligen till 100% bekostat av statliga medel så gissar jag att man kommer få ännu en väckarklocka vid ett val. Och gissningsvis så kommer man vara lika chockade då.  Som man sår får man skörda, skulle jag vilja säga.

