Etiketter

, , ,

Jag började faktiskt titta på Så mycket bättre denna omgång, och var positiv till det första programmet. Men så kom då det här med reklampauser. Jag gillar verkligen inte det, så i slutändan har jag missat det mesta. Däremot kan man i vanlig ordning följa det i Aftonbladet om alla dessa skandaler etc. Och det känns som jag klarat mig utan att följa det.

I dag läser jag då om en spetsad tårta. E-type har varit tydlig med att han inte ville ha sprit. Så eftersom Wiehe är en så lustigkurre så spetsar han tårtan med rom i hemlighet. Skitkul tycker vissa. So what, tycker andra och en tredje grupp tänker, respektlöst.

Jag hör till grupp 3. Om någon väljer att inte dricka sprit, av vilken orsak det än är, så måste man faktiskt respektera det. Om man inte klarar av att äta en tårta utan rom själv så får man väl kanske ordna en spritfri efterrätt till den nyktre? Man kanske också ska se över anledningen till varför man inte klarar sig utan detta, i mitt tycke. Hade det gjort någon skillnad för Wiehe om E-type var nykter alkoholist och inte slagit vad?

Tänker lite på när jag var gravid och var på ett bröllop. En man mitt emot mig försökte övertyga mig om att han hade hört på radion att man kommit fram till att lite alkohol inte var något problem. Så utifrån detta så tyckte han att jag skulle dricka lite. För mig var det rätt absurt samtal. Vad förväntade han sig? Att jag plötsligt äntligen skulle dricka en massa? Själv såg jag det inte som ett problem att hålla mig nykter under hela tiden.

Mannen ifråga hade då en hustru som var alkoholist. Jag undrade lite över varför han försökte påverka andra att dricka. Var det för att normalisera deras förhållningssätt till alkohol?

Jag anser att folk får dricka om de vill, och kan hantera det. Många kan det. Men man måste respektera andras människor egna val. Både som den som dricker – och den som inte dricker.

Nu kan jag väl erkänna att jag inte varit så förtjust i Wiehe tidigare heller och detta förändrade väl inte mina känslor.

