Etiketter

,

SD kvinnorna har nu gått ut i en artikel i Newsmill (som även tas upp på Avpixlat) där de motsätter sig att Sverige ska subventionera aborter för utländska kvinnor. Jag har inte riktigt satt mig in i frågan och har väl känslor både för och emot detta förslag. Kanske jag inte riktigt känner att vi är i läget att gratis dela med oss av den sjukvård vi bekostar. Lite för mycket problem  där i dag för de som faktiskt betalar eller betalat skatt som jag tycker borde åtgärdas först. Å andra sidan tycker jag att någon hjälp borde finnas för de tjejer som blir gravid efter en våldtäkt – och vägrar det egna landet hjälpa så känner jag att jag inte har några problem att stödja det.

Men det finns annat som lyser igenom i artikeln som jag reagerar emot mer. För oavsett hur man rubriksätter artikeln (”Nej till subventionerade aborter för utländska kvinnor”) så är det inte detta som är fokuset i artikeln. Nej, det är det första politiska ställningstagandet som jag har sett från SD som inte har med invandringen att göra. Det här med abort är en svår fråga. Det finns mycket tankar man kan ha om det hela. Och detta är då SD tankar.

Insikten om att varje foster redan tidigt är ett eget liv som har alla förutsättningar att utvecklas till en unik individ med möjlighet att leva ett rikt liv, verkar tragiskt nog saknas hos övriga riksdagspartier. Det har resulterat i en abortlagstiftning som är så pass liberal att till och med friska och livsdugliga barn aborteras, även när det inte föreligger fara för moderns liv och hälsa.

Jag vet inte hur många friska och livsdugliga barn som idag aborteras sent. De flesta aborter sker innan vecka 12. Sen tillkommer en hel del aborter när det kommit fram till att det finns problem med fostret och föräldrarna tar beslut om att de inte är redo eller kapabla att ta hand om ett eget barn.

Jag har redan tidigare skrivit om att jag själv utnyttjad rätten att besluta om min egen kropp och avbrutit två graviditeter. Jag har aldrig någonsin ångrat det besluten. Jag har heller aldrig någonsin tittat på barn som varit i den åldern och tänkt ”tänk om” – för jag var inte redo att bli förälder där och då. Och i slutändan hade beslutet att behålla barnet skadat det barnet. Jag har läst tillräckligt mycket biografier om barn som levt med föräldrars besvikelse över deras eget liv att inse att mitt barn hade råkat ut för samma sak. När jag väl kände mig redo och var redo för barn så var jag också redo för vad som än skulle dyka upp. Därför gjorde jag inte heller fosterdiagnostik. För jag ville inte riskera något missfall – och jag hade redan besvarat frågan. Jag känner andra som tagit samma beslut – liksom jag känner folk som aldrig oavsett vad skulle ta det. Jag respekterar båda sidor. Det är ett oåterkalligt beslut som du måste kunna leva med. Både att avbryta en graviditet och att föda ett barn. När jag hör om vissa stökiga individer som lever med droger och får barn på barn omhändertagen så funderar jag både på tvångssterilisering och tvångsabort. Själv höll jag mig ifrån alkohol under graviditeteten och hade en massa ångest över helgen innan jag fick reda på att jag var gravid. Hur mycket skadas då dessa barn? Och hur kan man säga att dessa barn ”har alla förutsättningar att utvecklas till en unik individ med möjlighet att leva ett rikt liv”? Men nej, jag är trots allt inte för tvångsabort egentligen.

En gång i tiden funderade jag på att skriva en C-uppsats i historia om aborter i Sverige. Jag kom inte så långt i detta att jag började skriva. Men jag läste en hel del om ämnet. Och insikten är att aborter kommer alltid ske. I länder som det inte är tillåtet riskerar kvinnorna sina liv med illegala aborter. Det sker också att barn dödas när det väl är fött. Att tvinga kvinnorna att föda mot deras vilja för att de ska lära sig ta konsekvenser av sina handlingar kommer alltid drabba tredjepart – även barnet. Och då kommer de inte ha möjligheten att leva ett rikt liv. Rikt så tillvida lyckligt och tryggt. Är det alltid det bästa att födas? Ibland tror jag på reinkarnation. Varför skulle inte skaparen tro på recykling? 🙂

Och då kommer frågan om alla dessa liv är värda att leva, för personen själv? Är det inte bättre att hoppa på nästa tåg?

Jag blir så fascinerad när man i USA läser om mord på abortläkare. Ett liv för ett liv. Vad är logiken? Samtidigt hör man från andra sidan kritik mot Twiligt serien att Bella väljer att föda ett barn att det ska vara propaganda från högern (författaren är mormon tydligen) mot abort. Efter att ha själv läst (och älskar) boken så tycker jag det är fascinerande. Allting känns inte som politiska statement. Och Bella väljer att riskera sitt eget liv för något hon tror på. Och likaväl som jag anser att man måste ha rätt att själv ta beslut att avbryta en graviditet så måste du ha rätt att låta den fortgå. Det viktiga är att du – eller någon annan – sedan kan ta hand om barnet.

Men vi kan ju rädda barnet tidigare och tidigare – är det då rätt att avbryta det sent? Det är ju nästa knäckefråga.

Tack och lov har vi dessa möjligheter. Jag har själv en syster som fött ett för tidigt barn. Inte fullt så tidigt, i vecka 28. Och även om man räddar barn i den åldern så finns det mycket som kan gå fel. Det är en press för föräldrar. En oro långt upp i åldern för vad som kan gå fel. Och även om man räddar många så finns det fortfarande misslyckande. Platsen som plötsligt blir ledig på neonatal avdelningen. Så när man pratar om den landvinningen så måste man ändå inse att det inte är helt lätt. Det finns fortfarande risker och det är mycket jobb.

Jag vet inte hur många – eller varför – man vill ta abort efter vecka 18. Jag vet inte hur mycket det skulle skilja sig om man ändrar tidsbegränsningen för abort som SD önskar. De tar inte upp detta. De säger att det handlar om tidsbegränsning – men hela artikeln andas något annat. Så jag undrar vad mer de har för planer när de skriver ”bland annat”:

Det är tyvärr endast Sverigedemokraterna som värnar kvinnans rättigheter genom att stödja rätten till abort i Sverige och som samtidigt vill värna de ofödda barnens rättigheter bland annat genom att förespråka sänkta tidsgränser för abort.

Vi fick en liberal abortlagstiftning. Många har utnyttjat den. Innan vi fick den så fanns det andra medel att avbryta graviditet. Till exempel med en galje. Jag ger dem rätt i att man måste öka användning av preventivmedel. Men oönskade graviditeter kommer hända oavsett vad.

