Etiketter

,

propå det här med klasshatet så läste jag Ingarös krönika där han tog upp en intressant fråga.

Nätverkets representant Shabane Barot försökte i Gomorron Sverige (19/1) illustrera klassamhället genom påpekandet att mer än hälften av Rinkebys nittonåringar har hål i tänderna, jämfört med en knapp femtedel av nittonåringarna i Danderyd.

Men i Sverige är tandvården gratis för alla till det år man fyller nitton, och beroende på landsting ibland längre än så. Skillnaden handlar inte om inkomster utan om utbildningsnivå och socialt kapital. Saker som är betydligt svårare att åtgärda via skattsedeln.

Och det där tyckte jag själv är en rätt intressant fråga. Varför har man mer hål i tänderna i Rinkeby? Och då tänkte jag på sjuksköterskan jag pratade med för inte så länge sedan. Hon som berättade om hur de på sjukhuset upptäckte att barn till invandrare ofta hade cola i sina vattenmuggar. För mig som varit rabiat på att inte ge godis och läsk till någon av mina barn innan de blev 3 år – och efter detta enbart på lördagar – så tycker jag det låter sjukt att ge coca cola till en 1 åring. Precis som jag chockades när en servitris på thai restaurang försökte ge min 6 månaders kille en klubba efter maten. Vi har fått väldigt mycket beröm för vår inställning från tandläkaren. Och visst har tänderna en del i det. Men som sockerberoende så försöker jag även sätta bra gränser för barnen (som peppar, peppar inte tycks ha min aptit nu när de får lördagsgodis).

Men rent krasst, gratis tandvård innebär att det är gratis att laga tänderna – om man har misskött dem (+ tandsten och sådana saker) men för att hålla tänderna hela så finns det andra faktorer. Och att konstant dricka saft, läsk, juice leder till att saliven hela tiden behåller socker. Eller som man beskriver det på tandläkarspråk här:

/../Därför fortskrider karies under ett dentalt plack från det att socker tillförs, t.ex. genom ätandet av en “godisbit” till dess att inget socker längre finns tillgängligt och saliven lyckats buffra all, i placket kvarvarande syra (Sockertid). Denna tidsrymd varierar på ovan beskrivet sätt. Två punkter att notera beträffande samspelet mellan sockertid och sockerfrekvens är:
* Uppenbarligen är det så att om en ny “godisbit” tillförs just när sockertiden håller på att upphöra, så förlängs den på nytt lika länge som gällde för den första “godisbiten”. En vanlig sockertid kan uppskattas till 20 – 40 minuter. Uppenbarligen är det således mycket gynnsamt för kariesutvecklingen (alltså ogynnsamt för tänderna), om man med detta intervall tillför nytt socker.

Efter att ha detta i bakhuvudet sen jag var liten så är det självklart att jag blir lite störd när man ser barn som precis fått sina första tänder sitta och konstant föda karies – för ja, jag har ocskå sätt det. Men oftere saft/juice för ”svenska” barn vad jag ser – de gånger jag sett cola för barn så har det varit mörkhyadet.

Så varför gör de detta? En teori, som jag då tog upp i en kommentar där någon efterfrågade anledning till de många hålen, var att det har att göra med rädslan för kranvatten. Kanske man inte är så van vid att kunna dricka vatten direkt ur kranen – är det då inte naturligt att man ger någon annan dryck till barnet?

Jag kan faktiskt köpa och förstå det argumentet – men jag tycker det kan vara viktigt att man därför påpekar detta lite noggrannare. Kanske när man kommer in i Sverige – eller på BVC. Men där har vi det obekväma i sanningen. Att peka ut en grupp människor som inte är svenskar för att ha ett felaktigt beteende. Det är väl snudd på rasism och främlingsfientlighet – eller? Alltså så blev min kommentar anmäld och borttagen.

Samtidigt som vi pratade om det här med tandhälsa så berättade sjuksköterskans sambo att alla hans mjölktänder hade en gång i tiden varit tvungna att dras ut då de var för håliga. Detta var 40-talet. Hans moster, som älskade systersonen, hade en kiosk och bjöd honom på godis varje dag. Lesson learned från hans sida så med nya tänder så var han mer försiktig. Så den här kunskapen att socker förstör tänder och att man kan göra något åt detta är rätt ny i Sverige ändå när man tittar på ett längre perspektiv.

Men den här rädslan att ifrågasätta den gör mig så trött. För vem vinner på att barnen i Rinkeby har trasiga tänder? Men visst kan vi prata socioekonomiska orsaker och klassklyftor om någon nu tycker detta är bättre. För då kan vi göra politik och slagträd istället och skylla på någon annan.

