Etiketter

, ,

Det är mycket genus på tapeten på twitter nu. Ibland blir jag lite mörkrädd. Som när jag läser denna inställning av @ninaruthstrom.

 

Det finns så mycket tankar runtomkring det så jag vet inte hur jag ska börja. Men visst kan jag se att det finns visst fog för detta. Ibland när man hör unga killar rapa upp saker och ting om hur mycket bättre de har än tjejer. Har hört dem i debattprogram och jag blir lika förvånad då. För det där är inte de killar, pojkar och män som jag känt och känner.

Men oftast kommer man in på vad pojkar ska lära sig. Att ett nej betyder nej. Men kanske vi också ska lära tjejer att säga nej när de menar nej och inte mena ja. Och kanske det ska börjas tidigare – och inte när det handlar om sex?

Tänker på när sonen är ute och leker vattenkrig med grannbarnen. En av tjejerna ropade glatt ”nej, nej”. Jag talade bestämt om för min son att han då inte fick spruta vatten på henne. Hon försökte förklara att det var en del av leken. Men jag var bestämd på att man ska sluta när någon säger nej. Tjejen verka tycka att sonen hade en dödstrist mamma – men sonen respekterade det hela. Vi använder också nej som stopp i kittelattacker hemma. Säger någon ”nej, eller sluta” så är det stopp direkt. Även om de sekunden senare säger ”Igen!”. Jag märker att inte alla har dessa regler – för varför sluta när barnen är glada och skrattar?

Jag vet inte hur man bäst bör uppfostra barn – jag kan bara göra mitt bästa utifrån mina värderingar och attityder och hoppas att resultatet blir trygga barn som kan fullfölja sina drömmar. Jag vet än mindre hur man ska skilja på att uppfostra pojkar och flickor. Så länge jag har barn som är 3 (snart 4) och 7 år så är det nog inte så stora skillnader. Skälvklart pratar jag om att barnen är ”stor pojke”. Kanske mer den yngre – som gärna vill kunna allt som storebror kan – men det handlar då inte om att man inte gråter utan snarare stor nog att kunna göra saker. Samtidigt som det ibland kan vara skönt att vara bara kramig och ligga i famnen hos mamma eller pappa.

Jag pratar om att mina barn är duktiga när de hjälper till. Så man pratar om duktiga flickor. Jag ser väldigt mycket ”bror duktig” i storebror. Lillebror är mer strulputte.

Men det finns olikheter mellan killar och tjejer. Redan när de är småbarn så finns det en väsentlig skillnad. Det är jobbigare att hålla rent vid blöjbyte på tjejer kontra killar. Du måste vara försiktigare helt enkelt. Men killar är det bara att svabba runt.

Jag vet heller inte om tjejer har så stor fascination av sin snippa som pojkar verkar ha för sin snopp. Den kan man dra i redan som liten. Och där har man ett problem. Ska man säga nej till det – eller låta dem leka och peta bäst de vill? Ska man, som min mormor, säga att de ska vara försiktiga för att en tjej kommer ha glädje av den så småningom – eller ska man som jag försöka hävda att man inte ska leka med det som det kommer kiss ur?

Och sen har man skillnaden när man går på toaletten. När jag var liten så reste vi en hel del och det blev många stopp vid sidan av vägen. Jag har aldrig varit bekväm med att kissa där så när jag började upptäcka att det fanns toaletter vid mackar så var det mitt förstahands val. Och jag har försökt med det även med våra barn – men ibland så har nöden ingen lag när man precis har slutat med blöjor så då blir det en parkering. Jag var ute med min yngsta son nu så häromveckan. Snö och snopp och kissa. Plötsligt så upptäckte han att man kunde rita i snön. Hur kul som helst. Känner inte igen något sådant från min egen barndom. Så nu är han plötsligt helt för att vi ska vara ute och kissa. Morfars barnbarn tydligen.

Så det finns skillnader mellan killar och tjejer. Det sitter inte i färgen vi sätter på dem. Men ibland dras denna skillnad längre. Kanske är det så att en del människor accepterar ett dåligt beteende för att det är killar – och på det sättet uppmuntrar det beteendet. Men säg då till de personerna och dra inte alla över en kam. Försök visa exempel på faktiska situationer och istället för att anse att det är ett allmänt beteende att man ”tjatar om att pojkar måste få vara pojkar” i dessa sammanhang.

