Etiketter

, ,

Det finns många anledningar till att jag har dragit mig bort från nätet en del. Dels självklart på grund av sambon. Men det är även en viss känsla av hopplöshet. Det finns så många bra saker på nätet – men sedan finns det så mycket skit med. Strider. Smutskastning åt en det ena hållet och än det andra. I perioder kan jag tycka det är lite smålustigt och försöka följa med i svängarna. Vem är det som är poppis på den sidan och vem som är ute. Och hur detta svänger plötsligt. Men efter ett tag går luften ur mig igen och det känns bara trist och tråkigt. Debatten går bara runt och runt. A kommer alltid anse att de har rätt och är bra, och att B är dum i huvudet. Visserligen kanske orsaken till att B är dum i huvudet är för att de har gjort samma sak som A, men när B gör det så ä det mycket värre. Och vice versa. Och folk VET så mycket om andra människor. Och denna vetskap får gärna klistras in i antingen kommentarer eller inlägg. Det kan vara allt ifrån hemmasnickrade diagnoser, kunskaper om personens relation och vad som händer mellan dessa, till adresser, smygtagna foto eller information om deras barn och X arbetsgivare.

Och poängen? Kanske finns det någon – men jag har aldrig förstått den. Och det här snacket om polisanmälningar hit och dit. Efter att ha läst och hört om hur många polisutredningar som läggs ner när folk har misshandlats, fått inbrott, blivit våldtagna så kan jag säga att för mig känns det som polisen borde ha annat att jobba på just nu som är viktigare. Men det är min personliga tanke.

Men mitt i det här tröstlösa och anti allting så börjar det dyka upp saker och hopp. För mig började det när Pelle Billing vidgade vyerna och började kommunicera med Hannah Lemoine. Och det blev en dialog. Hannah började förstå varifrån Pelle kom i sin diskussion, och de kunde hålla en städad diskussion. Istället för att se det hela som ett könskrig så blev det något annat. Och jag insåg att det fanns vettiga feminister.

Sedan så blev det melodifestivalen och någon la upp en bild på någons håriga armhålor. Och detta blev stort. Så många som tyckte det var äckligt och hemskt. Men ur det kom det något nytt. Vardagshjältar mot mobbing. Människor som var trötta på allt skit på nätet. Som givit upp det här med  anmälningar som inte ledde någon vart. Och de hittade en sida där ungdomar hängdes ut och tydligen hängts ut länge på forum. Och de dränkte forumet med inlägg om kärlek. Och i slutändan så fick man ner sidan. Jag var inte med i gruppen då, men jag följer litegrann det fortfarande.

Nästa steg var igår när jag via Hannah Lemoines blogg hittade till inlägget ”I’m Christian – unless you are gay”. Det var en riktigt aha upplevelse för mig. Eller vad sägs om denna del (min fetstil på det som jag själv känner var något jag bör tänka på):

Check this out, and feel free to correct me if I get this wrong…

According to Christians, Jesus taught a couple of interesting things. First, “love one another.” Second, “He that is without sin among you, let him first cast a stone at her.” (“Her” being a woman who cheated on her man.)

According to Buddhists, Buddha taught a couple of thought-provoking things. First, “Hatred does not cease by hatred, but only by love; this is the eternal rule.” Second, “Holding on to anger is like grasping a hot coal with the intent of throwing it at someone else; you are the one who gets burned.”

According to Hindus, a couple of fascinating teachings come to mind. First, “Do not get angry or harm any living creature, but be compassionate and gentle; show good will to all.” (Krishna) Second, “Love means giving selflessly, excluding none and including all.” (Rama)

According to Muslims, Muhammad taught a couple interesting things as well. First, “A true Muslim is the one who does not defame or abuse others; but the truly righteous becomes a refuge for humankind, their lives and their properties.” Second, “Do you love your creator? Love your fellow-beings first.”

According to Judaism, their scriptures teach a couple remarkable things. First, “Love your neighbor like yourself.” Second, “Examine the contents, not the bottle.”

The greatest spiritual leaders in history have all preached love for others as the basis for all happiness, and never did they accompany such mandates with a list of unlovable actions or deeds. They never said, love everybody except for the gays. Love everybody except for the homeless. Love everybody except for the drug users. Love everybody except for the gang members, or those covered in ink, or the spouse abusers. They didn’t tell us it was okay to love everybody with the exception of the “trailer trash,” those living in poverty, or the illegal immigrants. They didn’t tell us it was okay to love everybody except for our ex-lovers, our lovers’ ex lovers, or our ex-lovers’ lovers. The mandate was pretty damn clear, wasn’t it?

Så mycket bra som stod där, så jag rekommenderar hela inlägget. Kanske kan jag inte älska alla människor. Jag har heller egentligen ingen ambition att gilla alla heller. Men jag kan i alla fall ge respekt och inse att alla har en historia.

Så idag läser jag att även Catta har beslutat sig för att rensa och ta bort alla diskussioner som varit. Hon kommer ta bort inlägg hon har skrivit i affekt där hon pekat ut folk som idioter. Jag hoppas att jag inte har så många sådana inlägg själv. Jag har skrivit ett flertal inlägg om en författare, men jag hoppas att jag i de flesta fallen har skrivit att det är beteendet som jag retat mig på, inte personen. Finns det ställen där jag gått över gränsen får folk gärna peka på det så kan jag ta bort det.

Kanske är det en vändning vi ser? Är det så många fler som har reagerat, som blir trött över hur forum och nätet missbrukas? Det kan vara roligt att läsa skit om folk, lite pirrande och spännande. Men oftast lämnar det en stank på en själv. Den här känslan av att man själv blir smutsig. Vi får se vad som händer i slutändan. Kanske fortsätter trenden. Kanske ska man få en lite logga på sin blogg. ”Håll Internet Rent” eller något sådant för att deklarera att man inte vill ha förtal eller skitsnack om folk på sin blogg.

If you want to make the world a better place…take a look at yourself and make that change.

Så jag får väl också fundera lite extra på vad jag skriver.

Men en liten brasklapp får jag väl klämma in. Jag kommer fortfarande när jag läser något uttalande från något fortsätta ge min syn på saker och ting. Om det så är politiker, eller någon annan bloggare jag inte håller med.

