Etiketter

, ,

Efter att suttit i ångest och till viss del förnekande ett tag och väntat på att livet skulle bli som vanligt igen ett par månader så insåg jag att det kanske inte var rätt taktik. Att döva känslor med socker kan fungera på kort sikt, men rent krasst. När barnen har en pappa som är väldigt sjuk och man inte vet riktigt när han kommer vara tillbaka så känns det lite oschysst med en mamma som får andnöd att ta sig till parkeringen och äta på sig diverse sjukdomar. Så jag tog mig i kragen och köpte ett årskort på ett gym. Sen började jag planera in träning. I vanlig ordning så kändes väl vikten som det primära när jag började – men hälsan var faktiskt för första gången mer aktivt med i bakhuvudet.

Jag hittade ett löpprogram på Internet som jag följer. 12 veckor för att kunna springa ca 30 minuter. Det började då med 5 min rask gång – 2 minuter jogga – 4 minuter rask gång – 2 min jogga – 1 minuter rask gång. Jag har då kört detta på gymmets löpband någon månad. I lördags så körde jag joggning i 14 minuter i sträck. Efter det gick jag på en konditions maskin där man ”cyklar” med armarna. Där körde jag ytterliggare 20 minuter, och eftersom jag ändå var på gymmet så körde jag ett crosstrainer pass ytterligare 20 minuter och varvade ner med 10 minuters cykling. Det känns så skönt efter det, och jag tror även det är bra för stressen för jag känner verkligen hur den minskar. Dessutom känner jag snabbt av abstinens. Jag vill träna mer. Det är så skönt efteråt. Och under tiden jag kör passet så har jag min egen musik i lurarna, och det blir bara fokus på musiken och rörelsen och pulsen. Under den tid man är där så finns ingen oro, det finns ingenting annat än ansträngningen att klara några minuter till – eller en sång till från början.

Förutom kondition så jobbar jag lite med styrka. Framförallt core, men även cirkelträning. Första veckorna jag var på ett core pass så kommer jag ihåg hur det kändes när man gjorde plankan. Självklart stod jag på knäna, och det var sjukt jobbigt. Nu kan jag stå på tå i nästan en minut. Yeay för mig 🙂

Men när jag kör styrketräning så kommer det mer tankar än under konditionen. En av dessa är då jämförelse med andra människor. Eftersom jag dessutom alltid kämpar med min vikt så har jag då glasögon på som är färgade av detta. Och en sak jag reflekterat över är hur vältränade vissa människor är som är än mer kraftiga än mig. Som personen som låg bredvid mig och kunde sätta sig upp i situpsen. Jag är inte där kan man säga. Not even close. Men när jag ser en sådan sak så blir jag lite smårädd. Eftersom en viktig sak för mig är att gå ner i vikt – hur roligt kan det vara att bli så stark om det ändå inte syns på personen? Även en pilates instruktör låg i viktklass över mig och är hur smidig som helst och har tydligen kört pass i flera år nu. Men tydligen så ligger det mer runt dessa enormt starka muskler så man faktiskt inte tänker på hur vältränad hon är. Jag pratade med detta med en kollega till mig som också tränar. För henne handlar det att hålla vikten inte att gå ner så mycket. Hon berättade att hon kanske inte reagerade på samma människor som mig, däremot så hade hon tittat på en liten späd människa som gjorde hur många dipps som helst. Eftersom människan var så mager så tyckte hon att det inte borde finnas så mycket muskler för att göra det. Jag insåg att jag själv absolut aldrig skulle reagera på detta. Ur mitt sätt att se det så måste det självklart vara så mycket enklare för den magra människan – det är ju ingen vikt att tala om.

Denna vecka kommer det bli lite jobbigare att få min dagliga dos av träning. Jag brukar köra ett pass på lunchen de flesta dagar. Men denna vecka så har lilleman blivit alldeles prickig. Efter att ha läst lappen ”fall av vattkoppor” på dagis så var väl diagnosen rätt lätt att ställa, även för mig. Jag var heller inte den första som ringde in i morse konstaterade man från avdelningen. så jag får försöka smita in ikväll, efter att barnen lagt sig för att köra järnet. Men innan dess tror jag att jag ska utmana lillen på cykel vs inlines nu när solen börjat lysa igen.

