Etiketter

Idag spelar Madonna i Sverige. Jag hörde ett reportage om detta på radion idag som jag då tänkte återkomma till.

Men till att börja med tänkte jag säga att Madonna är väl den den musiker som gjort mest intryck på mig genom tiderna. Den förstalåten jag hörde av henne var Material girl. Och sen följde så många fantastiska låtar. Och videona älskade jag. True blue var väl inte någon som slog så stort, men jag älskade den videon. Det finns så många favoriter för mig. Jag gillade även många av hennes filmer. Desperately seeking Susan, Who’s that girl och Dick Tracy till exempel.

Jag har dessutom alltid haft respekt för Madonna som person. Kanske jag inte helt tyckt om hennes val men jag har alltid upplevt henne som sann mot sig själv. Det har aldrig varit några drog skandaler runt henne och det är väl det som jag gillade.

Så kom slutet 90-talet och den hyllade videon Ray of light. Videon där även Loket figurerade. Jag gillade inte den videoen eller låtan då och någonstans där så tog jag väl en paus som Madonna fan.

Under 2000-talet så kom fler låtar och Madonna. En nyare stil. Hennes röst hade redan förbättrats efter Evita filmen och de nya låtarna kunde också stå sig live, vilket jag tidigare inte tyckt när jag sett inspelningar från hennes tour.

Nu har jag då haft en kollega som var inbiten Madonna fan. Hon är närmare 10 år yngre än mig, och man kan märka att vi har olika syn på Madonna utifrån förändringarna. Hon kommer då att vara och titta på Madonna idag. Jag hoppas hon kommer bli nöjd, men jag är lite rädd att hon kommer bli besviken utifrån de recensioner jag läst. Jag har då läst två artiklar om Köpenhamn konsert.

Den första:

På scen i Köpenhamn behandlar hon sina kändaste låtar med mindre tålamod än en tioåring behandlar sin matteläxa. Hon remixar dem, stöper om dem och dränker dem i bombastiska effekter.

Och så den andra:

Det gör så ont att se hur Madonna misshandlar sin värdefulla låtskatt, att jag nästan önskar att sluppit bli vittne till skiten. Förutom att det tar en halvtimme innan hon ens börjar närma sig något som liknar publikkontakt, känns hon så fruktansvärt obekväm och förställd.

Så åter till radio reportaget. Varför får Madonnas show sådan kritik frågar reportern. Och kvinnan (uppfattade inte vem det var) konstaterar att det är ju så när en kvinna har kommit upp i en viss ålder så bedöms hon utifrån sin kropp. Kommer inte ihåg exakt vad man sa,  men andemeningen var detta. Jag blev så irriterad att höra detta. Jämför genast med när Tina Turner var här 2009:

För finns det någon som ens kan förmå sig att titta på någon annan än Tina Turner när hon susar runt som ett raffigt yrväder över scenen? Hon är som ett rockande naturfenomen med en röst som när hon tar i med hela magstödet borde ge utslag på richterskalan. När hon i sin gamla Bond-låt Goldeneye ryar likt ett lejon hade hon säkert kunna skrämma ihjäl en hel flock med gaseller.

Däremot så minns jag att Marcus Larsson sågade ett annat åldrande band, bara män då 2007:

Onsdagens spelning i Helsingfors imponerade inte på Aftonbladets recensent Marcus Larsson. – Keith har nog sällan varit lika anonym som på Olympiastadion i Helsingfors. Han brukar ju annars vara ryggraden i gruppens hotfulla sväng, sa han i sin recension. Det hjälpte föga att Mick Jagger var, enligt Marcus Larsson, i formidabel form. Och giget på Ullevi blev till slut en marginellt bättre version av Finlandsspelningen. – Keith var inte lika vilse i pannkakan som i Helsingfors, men han är inte showens behållning, säger Markus Larsson.

Jag hoppas min ex-kollega kommer njuta av Madonna idag i vilket fall och att hon kommer känna att det fortfarande är den Madonna som hon beundrar. Men den Madonna som jag beundrade skulle inte acceptera en sådan förklaring. Den Madonna som jag beundrar har aldrig sett sitt kön som någon begränsning, bara en tillgång somhon inte tvekar att utnyttja för att nå fördelar.

Så kanske når hennes show inte fram. Kanske fungerar den inte som hon tänkt. Sånt kan hända den bästa. Även kvinnor. Men i dagens samhälle så går det inte att kritisera något en kvinna gör utan att någon ska se detta som tecken på kvinnoförtryck och hat. Hur kan det ha blivit så?

