Jag fick en länk och förfrågan att skriva en recension om en tjänst att boka hotell i Umeå. Jag kunde inte låta bli att gå dit för att se vad det handlade om. Jag har nämligen bott en termin i Umeå. Det var på den tiden jag skulle bli historielärare. Tyvärr fungerade inte riktig mina betyg för att komma in på gymnasielärarutbildningen. Men jag kom i alla fall in på historia A i Umeå vilket var ett steg i rätt riktning då (att det var platsgaranti underlättade då…). Drömmen var att gå i Uppsala och känna historiens vingslag eller något sådant. Men visst, Umeå blev det. Jag hade tidigt bestämt mig att jag skulle flytta söderut då jag inte gillade snö och kyla så det kändes väl lite retfullt att hamna än längre norrut.

Jag bodde tillsammans med två andra i en trea. Jag fick sova i vardagsrummet. Det botade mig från alla drömmar om studentrum och kollektiv. Jag är inte någon som klarar av det. Men nu när jag då tittade på tjänsten och bilden över Umeå så känner jag faktiskt ett litet vemod över denna korta tid. För jag gillade faktiskt Umeå som stad. Jag kommer ihåg en vandring hem efter någon studentfest, mitt i natten, men det var fortfarande ljust. Bredvid vägen kilade en liten igelkott. Jag tyckte om att läsa på universitetet och jag tyckte om kårhuset. Jag hade väl vaga tankar på att stanna där under tiden jag pluggade – och min pojkvän (numer man) började väl titta på jobb norrut efter att lumpen skulle vara avklarad.

Jag skulle inte vilja bo norrut, definitivt inte. Det är ljusare under längre tid norrut på sommarkvällarna – men det är också tidigare mörkare på kvällen på vinterhalvåret. Och det är kallare!

Men tjänsten som Hotell Umeå har tagit fram är bra. Självklart har man alla (antar jag) hotell listade, men man får också priser och hur långt det är från centrum.

Man har dessutom länkar för tips om vad man kan göra i Umeå, vilket är positivt om man då vill hitta på något spännande när man ändå är där. Så jag ger tjänsten väl godkänt.

Förövrigt, nästa termin så tog man bort platsgarantin och plötsligt fanns det inte plats för mig på fortsättningskursen. Men då kom jag istället in i Uppsala. Jippi, tänkte jag. Jag har aldrig riktigt kommit över hur mycket tråkigare det var att läsa historia i Uppsala jämfört med Umeå. Så kanske var det en av anledningarna till att jag gav upp efter B-kursen och sadlade om. Men då jag är nöjd med livet som jag har idag, och inte riktigt känner att läraryrket är det bästa i dagens läge – så är jag väl ändå nöjd med resultatet.

