Etiketter

,

För många år sen så såg jag på Up with people. Jag tror det var 90 eller 91 som de besökte vår ort. Två av de som var med på turneringen bodde hos oss och jag drömde om att vara med på turnén. Vad jag utan sångröst och dansförmåga skulle kunna bidra med vet jag inte – men jag ansökte i alla fall men hörde inget mer. Men vi köpte i alla fall skivan från föreställningen och jag älskade den enormt mycket. Texterna vann genklang i mig och jag kände så väl igen mig i många låtarna. Men skivan försvann spårlöst ganska snart och jag hade bara kvar bandet jag spelat in den på. Men sen så försvann alla bandspelare också och så tappade jag då skivan helt. Då och då har jag letat på Internet men inte funnit den. Men så i helgen så upptäckte jag att den numer finns på Spotify. Och jag kunde återigen njuta av låtarna. Och jag älskar fortfarande texterna. Så jag tänkte dela med mig av de bästa bitarna från låtarna det som fick mig att gilla dem så mycket.

Skivan heter to Up with people – Face to face och det är så många minnen som finns här

Stop it! – En raplåt som handlar om det meningslösa gängvåldet och krig.

One rag is blue, another is red
so you both kill each other, you both are dead
/../
Both side are mad – both side are right.
/../
Twelve little soldiers, six whit six green
Claiming they’re men – but they’re just thirteen
Got guns in their hand – ready and aimed
Playing for keeps and it’s not a game
A mother is crying she’s cut to the bone
Cause one of those soldiers won’t make it home
It’s the ultimate price – but what is it worth
In the name of God or for a pieace of the turf.
/../
We all fighting a war trying to survive
and the only way to win is side by side.
So stop it!

Och så låten Up with people – en mer glad poplåt. Men handlar lite om att se människorna runtomkring.

If more people were for people all people everywhere
there would be lot less people to worry about,
and a lot more peope who cared.
/../
It don’t help nobody up when you put somebody down.

Min absoluta favorit, den som jag främst letat efter då var balladen som jag kände igen mig i. Too much to ask for – en ballad om känslan i utanförskapet att inte passa in.

Never one of the crowd
They never wanted me around
It was too much to ask for I’m sure
But it would have been nice just the same
To be on top, number one, having fun
Not the last to be picked for the game
It was too much to ask for I’m sure
But I wish just for once I could be
In new disguise, one of those guys
Who really flies and never cries
The guy all the guys wanna be
Why couldn’t that guy have been me?
Well I guess, that that guy just wasn’t me

Denna låt följs då upp av Girl talk. Och där tas alla stereotyper på hur tjejer och killar kommunicerar med varandra – och vad de säger. Jag kan väl delvis känna igen mig som gymnasist…

Killarna sjunger:

When the girls get togather – it’s open season on the guys.
And if you’re the one they’re after your name is the game, and not a single rule applies

Tjejerna sjunger:

Assuming guys can talk – which is yet to be proven.
/../
We got to admit,they taken the spoken word to another dimension
/../
And if it happens to pass by
A miniskirt worn to high
It’s ”hey baby, you and I”
We just shake our heads and ask why

Och det är stor humor när de sedan ska kommunicera med varandra så blir det en klassiker:

Nice weather we’ve been having, huh?

Och min sista favorit sedan var låten Hole in the sky. På den tiden var det Ozonskiktet som alla pratade om. Och jag tror denna låt gjorde mer för mitt miljömedvetande än något tal av Mp…

In the back of the paper on page 25
A tiny little peace of a hole in the sky.
/../
We gotta do something – just don’t bother today
/../
There won’t be a problem with the shade of our skin
We’ll all be the same color when the sun shines in
/../
Now the hole gets deeper on page 33
Where there used to have a forest
We got only a treee
We can carry on clearing the forest away
And I wonder why it seems a little warmer today

