Etiketter

,

Jag inser att jag är väldingt tudelad till det här med ”hen”. Å ena sidan ser jag i vissa fall det som något ok. Typ om man pratar om någon man inte vet könet på. Eller om jag inte vill nämna könet i vissa fall.

Men vissa av de som förespråkar hen ser det som ett sätt att byta ut kända ”hon” och ”han”. Det har jag lite mer emot. Har en fd kollega som bytt eller ska byta kön. Hon kommer då att bli Han. Så nu när personen har bytt juridiskt kön men fortfarande inte har något dinglande mellan benen – är det då jag ska hänvisa till personen som ”hen”? För mig är det ganska klart att hon numer är en han. Så även om jag fortfarande i tankarna från det att jag träffat henne så ändrar jag mer och mer till han. Och när jag ser nya bilder så är faktiskt man det som slår mig – och det blir naturligt.

Hen i sådana sammanhang tycker jag personligen blir nedsättande. Kanske personen själv inte uppfattar det så, jag har inte pratat med så många HBTQ personer men för mig har hen ett löjes skimmer om man skulle prata om en person. Att säga hen om någon som jag vet är en h*n skulle kännas hånfullt. Varken fågel eller fisk utan någonstans mitt emellan.

Men när jag läser diskussionen och ramaskriet över att DN inte får använda hen då blir jag också emot ordet. För det är laddat. Även jag tycker det. Kanske kommer det att komma in så småningom. Lite som ord som jag hatar då man försvenskar ord. Vet att jag gick i taket när jag ser ”mejla” i skrift. Men inte reagerar jag på vajer. Men är verkligen nyhetstidningen något som ska vara med och föra in nya ord? Jag tycker faktiskt inte det.

nu har MP som första parti fått in ”hen” i partiprogrammet. Man vill ses som ett modernt parti och därför vara i framkant på dessa nya ord. Modernt är väl inte riktigt det ord som jag vanligtvis associerat med MP. Men samtidigt är jag inte riktigt säker på att jag tycker att det är fel heller med användandet. Men det är väl att säga att det är ”modernt” som jag stör mig på.

Och så är det just det här:

– Vi signalerar att vi är ett modernt parti som ser att alla har rätt att få vara sig själva och där man inte ska fastna i könsroller

Att kalla någon för hen ändrar inte detta. Sorry. Det det kanske gör är att luckra upp stereotyper. Att man inte förutsätter att läraren är en hon och busschaffisen är en han. Men när jag väl sett att teknikern som kom är en man då är det en han. Och varje uttalande i stil med det Yvonne Ruwaidasäger  skapar ett motstånd hos mig att använda hen. Och när jag då läser och hör andra människors åsikter om hen så undrar jag om man verkligen är villig att antagonisera så många människor över en så futtig grej. Är det verkligen värt det? DN insåg att risken är att ordet skymmer nyheten och därför bör det inte användas. Klokt tänkt. Så frågan är om MP vill att man ska fokusera på deras politik eller på deras modernitet att svänga sig med nya ord?

Men om man nu bortser från Yvonnes svamlande då så tycker jag, personligen, att i de sammanhang man använt hen är sådana tillfällen som det är gjort för.

Människan är fantastisk. Hen är medkännande, skapande och kreativ. Hen kan drömma och har viljan att försöka omsätta sina drömmar i verklighet.
Skolan ska ge varje barn möjlighet att vara den hen är och växa till att bli den hen vill vara.
Det är i samspelet med lärarna som eleven ska få möjlighet till det stöd hen behöver, och möjlighet att utvecklas utifrån sina förutsättningar.
Vi vill att var och en ska ha trygghet och frihet att uttrycka sin identitet som hen önskar.

Sen kanske jag kan tycka då att detta är självklara floskler. Hur många skulle inte skriva under på dessa önskemål? Jag vet däremot inte vad de skulle ha för medel att åstadkomma detta. Men kanske hittar jag det i resten av programmet.

Jag tror förövrigt att Anders Wallner gör ett bättre jobb med att sälja in ordet i programmet för övrigt:

– Hen är ett bra ord att använda i stället för han eller hon. Det blir en enklare text som blir könsneutal och det är en språkreform som dureformen som känns ganska naturlig, säger han.

Tänk om de låtit honom sköta snacket och satt munkavel på Ruwaida. Då hade jag inte reagerat alls lika mycket. Då hade jag kanske till och med skrattat lite åt alla de som kommer gå i taket över detta. Men istället blir jag en av de som reagerar negativt.

Ska i vilket fall bli spännande att se vad som händer i framtiden med ordet. Kommer det finnas kvar om 10 år?

